Blog

Een dag uit het leven van een Allente basisschooldirecteur

Door Janette Kuipers van Basisschool De Hasselbraam in Heerhugowaard Juni 2021 De dag begint ’s morgens om acht uur. Het moment voor leerkrachten om nog even iets te vragen of te zeggen. Vandaag blijkt de conciërge afwezig. Wij hebben schoolfruit en vandaag staat ananas op het menu. De leerkrachten moeten nu zelf hun ananassen ophalen en snijden. De ananassnijder is ineens nergens te vinden….. Straks maar ouders vragen of zij er één hebben. Om 8:20 uur zet ik de deuren van de school open en laat de kinderen binnen. Dit is zo’n fijn moment van de dag. Je ziet de kinderen met veel plezier naar binnen gaan, met elkaar kletsend en nog even zwaaien naar hun vader of moeder. Ik sta bij het hek van het schoolplein, wens alle kinderen goedemorgen en spreek enkele ouders. Een enthousiaste kleuter laat haar prachtige nieuwe sandalen even aan mij zien, met glitters en mooie kleurtjes. Ik bespreek nog even met een vader het belang van een slot op de fiets in de fietsenstalling. De vorige dag is de fiets van zijn dochter gestolen. Als om 8:35 uur ook alle peuters binnen zijn kunnen de deuren dicht.  Vandaag staan er onder andere functioneringsgesprekken in mijn agenda. Dit zijn altijd fijne gesprekken over welbevinden en onderwijs. De klassenbezoeken heb ik al gedaan bij deze collega’s en ook deze feedback wordt meegenomen in het gesprek. Dit jaar staat in bijna alle formulieren het gemis aan de gezamenlijke koffie/thee pauze. Een groot gemis dat we elkaar alleen professioneel spreken en vergaderen in Teams. Het is altijd goed te horen wat mensen echt bezig houdt en waarin ze zichzelf verder in willen bekwamen. Die ambitie stimuleer ik graag want dit komt de school ook ten goede. Plotseling staat er een ouder voor mijn kantoor. Zij mag altijd binnen komen om medische redenen. Er blijken bij haar dochter complicaties te zijn die direct moeten worden opgepakt. Snel schakelen, kunnen wij hier samen met de ouder op school een oplossing voor vinden? Al pratende en na even een kort overleg met de leerkracht wordt toch besloten om de leerling thuis te laten werken. De leerkracht maakt na schooltijd een lespakket klaar voor twee dagen. De volgende dag, tijdens de gymles door de vakleerkracht, gaat de leerkracht de lessen uitleggen via Teams aan deze leerling zodat ze thuis werk kan doen. Gelukkig hebben we weer snel kunnen schakelen.  Er komen dagelijks veel mails binnen. Even vlug scannen, wat kan ik doorsturen en wat kan ik meteen opruimen. Belangrijke mails markeer ik even net als lange mails.  Leuk, er zit ook een sollicitant tussen voor een LIO-stage. In de pauze even met de leerkracht sparren wanneer wij de sollicitant uitnodigen. Niet vergeten om deze sollicitant na schooltijd te bellen voor de afspraak.  Er wordt een telefoontje doorgeschakeld vanuit de administratie. De vorige dag ben ik gevraagd voor een interview over de Gezonde School. Ik heb daar mijn medewerking aan verleend en nu moet er een datum worden afgesproken. Kan het vandaag of anders een andere dag deze week nog? Oeps, dat wordt krap! Op donderdag heb ik om 9:30 uur geen afspraken staan, dus die datum en tijd gelijk maar vastgelegd. Even later zie ik de Teams uitnodiging in de mail. Meteen maar even accepteren, voor ik het vergeet.   De lunch is tegenwoordig helaas achter het bureau vanwege de corona. Ondertussen zet ik een wat langere mail klaar om te lezen. Nu is het tijd om een korte ronde te gaan lopen. Groep 3 komt net terug van het buitenspelen en staan netjes in de gang te wachten totdat iedereen er is. “Dag juf, mooie ketting heeft u om.” “Dag juf, ga jij naar buiten? Mooi weer hoor.” Daarna verder door de bovenbouw gang. Vier meiden van groep 8 zijn de tekst aan het oefenen voor de musical. “Juf komt u ook?“ “Natuurlijk kom ik naar de musical kijken.” De collega van groep 8 staat inmiddels op mij te wachten. Zij doet een masters opleiding en wil graag feedback op haar onderzoek. Samen komen wij tot een onderzoeksvraag die zowel de school als haar zelf verder helpt in de ontwikkeling.  Dan volgt er een telefoontje van een ouder. “Wilt u even aan mijn zoon doorgeven dat ik hem niet kan komen ophalen, want het ziekenhuisbezoek loopt uit. Hij mag met een vriendinnetje mee naar huis.” Even gauw naar beneden gelopen om dit door te geven.  Voor het Nationaal Programma Onderwijs heb ik een uitgebreid plan geschreven. De feedback van de onderwijskundig medewerkers heb terug gekregen. Een aantal aanscherpingen stellen zij voor. Ik begin aan het verwerken van deze feedback.  Met net zoveel plezier dat ik de kinderen zie komen gaan ze om 14:00 uur weer naar huis.  Er staat vlak daarna iemand voor de deur van het installatiebedrijf. Er lagen plassen water in de ruimte van de conciërge. Dus nog even deze monteurs de weg gewezen. Eén van de mannen heeft nog bij ons op school gezeten. De leerkracht herkent hem nog van 12 jaar terug. Zo leuk! Na het laatste functioneringsgesprek van deze dag is het 16:30 uur. Ik klik nog even mijn mail open om te zien of er iets is wat ik echt nog moet lezen of dat morgen vroeg genoeg is. Niks bijzonders, morgen weer een dag....  

Allente voorlees top 5: Staan en opvallen

  Voorlezen is leuk én leerzaam. Voorlezen speelt een belangrijke rol in de (taal)ontwikkeling van je kind, bevordert de concentratie en prikkelt de fantasie. Daarom besteden we bij Allente  veel aandacht aan voorlezen. Lees je mee? ‘ Oei! Stapje voor stapje’ van Mack van Gageldonk Voor de allerkleinsten; De kleine diertjes in dit boek leren allerlei nieuwe dingen. En dat gaat met vallen en opstaan! Oei daar gaat er weer eentje, maar wat doe je als het niet lukt? Opstaan en opnieuw proberen! ‘Coco kan het! van Loes Riphagen Vogeltje Coco durft niet te vliegen, Haar moeder probeert haar over te halen. Vliegen lijkt Coco best fijn, maar toch durft ze niet. Totdat mama haar een zetje geeft.  Leeftijd 3 +. ‘Het meisje dat nooit fouten maakte’ van Mark Pett. Isabella heeft nog nooit een fout gemaakt. Ze vergeet nooit haar hamster te voeren, ze draagt nooit verschillende sokken en ze vergeet nooit haar huiswerk te maken. Nadat ze bijna een fout maakt, wordt ze bang dat ze tijdens de toneelvoorstelling een fout zal maken. Dit hartverwarmende verhaal zal ieder perfectionistisch kind laten zien dat het juist belangrijk is om fouten te maken als je iets wilt leren. Leeftijd 4 t/m 8 jaar.  ‘Laat maar los, Koala’ van Rachel Bright Gewoonte is lekker overzichtelijk en aangenaam. Verandering lijkt eng, maar wat gebeurt er als je uit je comfortzone stapt? `Durf los te laten!’ Gewoontedier De kleine Koala is een gewoontedier. Hij is erg gesteld op zijn plekje hoog in de boom en houdt dingen graag zoals ze zijn. Op een dag gebeurt het ergste wat Koala zich voor kan stellen: zijn boom valt om. Nu moet hij wel loslaten. Zo komt hij erachter dat een verandering niet het einde van de wereld betekent. Laat los, Koala! Laat los, Koala! Niet aan die tak blijven hangen. Laat los, laat je vallen. Wij zullen je vangen!  Leeftijd 3 t/5 jaar. 'Dappere draak’ van Ines Geudens Een herkenbaar prentenboek voor grote en kleine mensen om samen te lezen en direct mee aan de slag te gaan.  Over zelfvertrouwen, geloven in jezelf en in jouw talenten, doorzetten en beetje dapper durven zijn!  Leeftijd 4 t/m 10 jaar.  

De leukste en grappigste uitspraken van 'onze' Allente kids!

Kinderen kunnen je zo heerlijk verrassen met hun uitspraken. Hun logica is vaak bijzonder treffend en soms zelfs verhelderend. Onze medewerkers worden dagelijks getrakteerd op uitspraken van 'hun' praatjesmakers. De leukste hebben we voor je op een rijtje gezet! Pim vertelt de pedagogisch medewerkers over zijn moeder: ΅Voor mij is het mama, voor jullie tante Carla!" Buiten rijdt een vrouw op de fiets langs met en zwart-wit hondje in haar mandje. Zegt Sam van 4: "He, ze heeft een koe mee!" Lune van 3 vertelt dat ze zin heeft in de feestdagen. Wat vindt ze daar zo leuk aan? Zegt ze: "Baxinelichtjes en autonieuw"! Klaas vertelt dat zijn broer een rapport heeft gekregen. Als gevraagd wordt of het een mooi rapport was, zegt Klaas: "Ja, heel mooi. Het was blauw met rood." Esmée zegt: "Vroeger, toen ik nog niet was geboren, toen was ik een eitje in mama’s buik." Tatjana trekt haar conclusies: " Dan is jouw moeder een kip!". Er komt een nieuwe baby op de groep, die Yasmijn heet. Omdat er ook een Yasmine op de groep zit, zegt de pedagogisch medewerker nog eens: Dat is Yasmine en dit is YasMIJN. Waarop Chrissie zegt: "Oh, dus die is van jou!" Een pedagogisch medewerkers is zwanger en vertelt dit aan de kinderen op de groep. Zegt Sjoerd van 7: "Ben je zwanger geworden voor het thema ‘Alles wat groeit en bloeit’…?" Koert van 5 laat een harde wind tijdens het eten. He Bah! Zegt Koert: "Ik zei nog dat ie in mijn billen moest blijven, maar hij luisterde niet!" Ile van 7 weet heel veel over de bevalling van haar broertje te vertellen. "Eerst gingen mijn moeders zwemvliezen doorbreken. En toen kwam er allemaal vruchtvlees uit!" Tijdens het eten van een soepstengel zegt Vajen: "Mmmmm lekker maar ik “voel” de soep niet!" Jackson zegt ook tijdens dat eetmoment: "Kijk ik heb een grote soepstengel"! Waarop Vajen haar soepstengel in tweeën breekt en zegt: "Kijk ik heb 2 grote soepstengels!"

Een dagje meekijken in het leven van Allente gastouder ‘Thuis bij Col’

Een van onze enthousiaste gastouders is Nicole Koomen. Zij staat ook wel bekend als Colcol. Nicole neemt ons voor een dagje mee in haar ‘gastouderleven’, want hoe ziet zo’n dag als gastouder er eigenlijk uit? Nicole vertelt het ons graag!  Mijn dagen starten vaak al vroeg om 5.45 uur of om 6.30 uur. De eerste paar kindjes ploffen dan lekker op de bank met KinderTV aan om nog even rustig wakker te worden. Rond 7.00 uur komen er gezellig nog wat meer kindjes binnen en dan beginnen we met broodjes smeren. Na het broodje eten wordt het drinken ingeschonken. Als de bekers leeg zijn mogen de kinderen nog even spelen voor degene die daarna naar school moeten. Rond 8.05 uur zeg ik dat het tijd is om op te ruimen en dat doen we dan altijd met z’n allen. Daarna is het tijd om schoenen en jassen aan te trekken en de tassen te pakken, iedereen verzameld zich dan in de keuken.  We lopen bijna altijd naar de scholen en peuteropvang. Hiervoor maak ik gebruik van mijn extreem coole Kiddybus (zie foto)! De kids in de leeftijd van 0 tot 4/5 jaar zitten dan in de Kiddybus en de anderen lopen of fietsen ernaast. Als iedereen die naar school moet is weggebracht, gaan we met de overgebleven kinderen weer naar huis. Ik zeg bewust ‘naar huis’ omdat de kinderopvang gewoon lekker bij mij thuis is en de kinderen hier ook echt een ‘thuisgevoel’ hebben. Als we weer thuis zijn mogen de kinderen natuurlijk weer lekker spelen. Vaak gaan we spelletjes doen en soms ook wat gym oefeningen, afhankelijk van de leeftijden van de kids van die dag. Mijn grootste motto die ik de kinderen als eerste hier bij mij aanleer is SAMEN SPELEN, SAMEN DELEN! Ook vind ik het erg belangrijk dat de kinderen eerlijk tegen mij zijn en dus niet jokken. Ik zeg dan ook altijd  “Col wordt niet boos, zolang je maar eerlijk bent”.  Rond 9.30 uur krijgt iedereen een koekje en rond 10.30 uur een fruitje. Water, thee of limonade krijgen ze de hele dag door aangeboden. Om 11.00 uur is het weer tijd om op te ruimen en de schoenen & jassen aan te trekken. Want om 11.15 uur gaan we met de Kiddybus naar de Deen, waar ze vaak een banaantje voor onderweg krijgen. Hierna lopen we gelijk door naar de peuterspeelzaal om een paar kindjes op te halen. Als ik een baby heb kan die ook gewoon mee in de Kiddybus, ik heb namelijk een speciale babymand waar ze heerlijk in kunnen zitten en/of slapen. Als ik ‘s middags geen kinderen van school hoef te halen gaan we na de peuterspeelzaal weer terug naar huis en is het tijd om een broodje te eten. De kinderen die naar bed gaan maak ik vervolgens klaar voor een lekker dutje.  Als ik ‘s middags wel om 14.00 uur kinderen van school moet halen dan eten de kinderen onderweg een broodje. Waarom ik dit zo doe is omdat de kindjes anders maar kort kunnen slapen, ik wek de slapende kindjes om 13.30 uur om de andere kinderen van school te kunnen halen. Want slapende kindjes laat ik niet alleen.  ‘S middags rond 14.30 uur krijgen de kinderen een cracker of rijstwafel. Vanaf 16.00 uur worden de kinderen langzamerhand weer opgehaald. Als er een kindje wordt opgehaald dan krijgt hij of zij altijd een snoepje voor onderweg. De allerkleinsten krijgen een lekkere pof mais. 24 uur per dag, 7 dagen per week sta ik klaar voor ‘mijn’ kids. Ze kunnen zelfs blijven slapen! Wel probeer ik de even weekenden vrij te houden. In de vakantie vind ik het ook onwijs leuk om een dagje weg te gaan met de kids!  Wat een toewijding en warmte bij gastouder Nicole! Ben jij ook nieuwsgierig naar gastouderopvang of overweeg je zelf gastouder te worden? Kijk eens op de website of neem contact met ons op! 

Positief opvoeden

Eén van de belangrijkste taken die ouders hebben, is om kinderen te leren omgaan met hun zowel positieve als negatieve gevoelens, zoals opwinding, je ergens op verheugen, frustratie en teleurstelling. Elk kind wordt ook regelmatig geconfronteerd met situaties die spanning of stress opleveren, bijvoorbeeld bij een examen of belangrijke wedstrijd. Sommige kinderen maken in hun leven ingrijpende gebeurtenissen mee die hen diep raken zoals een echtscheiding of het overlijden van een geliefd persoon. Eigen gevoelens goed kunnen hanteren, is belangrijk voor het welbevinden en succes in het verdere leven. Emotionele veerkracht beïnvloedt onze relaties met anderen, bepaalt hoe verdraagzaam en betrokken we zijn en hoe we verschillende situaties hanteren. Veerkracht kan het ontstaan van emotionele problemen voorkomen. Als kinderen emotionele veerkracht ontwikkelen, hebben ze daar veel profijt van. Ze hebben meer kans dat ze: Zorgzaam en sociaal vaardig zijn. Zich kunnen inleven in en gevoelig zijn voor de behoeften van anderen. Eigen emoties kunnen hanteren en ook negatieve gevoelens kunnen verwerken om zich daarna beter te voelen. Kunnen omgaan met stress, zoals examendruk of onprettige ervaringen, zoals een pijnlijke medische behandeling. Bij veerkrachtige kinderen is de kans kleiner dat ze gevoelens op een negatieve manier uiten of een uitlaatklep zoeken in ongewenst gedrag. Ze hebben minder de neiging om problemen te ontkennen of uit de weg te gaan. Ze rekenen er niet op dat anderen hun problemen wel zullen oplossen of met ze hebben. BOUWSTENEN Emotionele veerkracht of stabiliteit omvat zes belangrijke vaardigheden: 1. Gevoelens kunnen herkennen en accepteren Laat je kind merken dat het gewoon is om verschillende gevoelens te hebben en te tonen. Het is normaal en gezond om zowel ups als downs te ervaren. Het is onmogelijk en ook niet goed om kinderen voor elke tegenslag op opwinding te willen beschermen. Praat met je kind over verschillende gevoelens en hoe je die herkent. Met boeken, verhalen, toneelspel, tekenen en muziek kun je een kind helpen om uiteenlopende gevoelens te begrijpen. Toon en praat ook over je eigen emoties en gevoelens. Kinderen leren veel over gevoelens door haar het gezicht en de gebaren van hun ouders te kijken. 2. Eigen gevoelens op een goede manier kunnen uitdrukken Kinderen moeten leren hoe je gevoelens kunt uiten en welke woorden, uitdrukkingen en gedrag daarvoor geschikt zijn. Ouders kunnen helpen door hun kind te leren op welke momenten ze gevoelens kunnen uiten, tegen wie, hoevaak en hoeveel. Kinderen moeten ook leren wat ongeschikte manieren zijn om je gevoel te uiten. Hier volgen een aantal tips hoe ouders kinderen kunnen stimuleren om gevoelens op een goede manier te uiten. Help je kind, zodat hij zich vrij voelt om over zijn gevoelens te praten. Beloon goede manieren van gevoelens uiten met positieve aandacht. Grijp in bij verkeerde manieren van gevoelens uiten. Als je steeds op dezelfde manier bepaalde consequenties laat volgen op ongewenst gedraag, leert je kind wat het verschil is tussen goede en verkeerde gevoelsuitingen. 3. Een positieve kijk op het leven hebben Hoe kinderen zich voelen hangt samen met de hoe ze over zichzelf denken en praten en de ervaringen die ze opdoen in hun dagelijks leven. Stimuleer optimisme. Dat hangt samen met zelfvertrouwen en hoe het kind zich emotioneel voelt. Stimuleer nieuwsgierigheid, dat leidt ertoe dat kinderen leren. Stimuleer voldoening en tevredenheid. Dan leren ze om bepaalde dingen te aanvaarden, verdraagzaam zijn naar anderen en blij te zijn met wat hebben en wie ze zijn. 4. Vaardigheden leren om met problemen om te gaan Problemen zelf leren oplossen. Geef zelf het goede voorbeeld en laat je kind zien hoe je alledaagse problemen aanpakt en oplost. Leer je kind om een probleem op te delen in kleinere onderdelen, en die 1 voor 1 gemakkelijker kan oplossen. Stimuleer positief denken. Leren om jezelf te ontspannen. Laat zien dat je als ouder in tijden van stress niet moet vergeten om voor jezelf te nemen en te ontspannen. Stimuleer het zoeken van steun. Vertel je kind dat het belangrijk is om over je gevoelens te praten, bij de ouders of anders bij iemand anders. 5. Negatieve gevoelens kunnen hanteren Help je kind om zelfstandig negatieve gevoelens te leren verwerken, zonder dat volwassenen daar steeds bij moeten helpen. 6. Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen Wanneer kinderen overstuur zijn door een ingrijpende gebeurtenis, moeten ouders geruststellen en zorgen dat het gevoel van veiligheid weer wordt hersteld. Zorg dat je beschikbaar bent om je kind door een crisis heen te helpen.

6 tips van Allente om je kind te leren omgaan met teleurstellingen

Je zin niet krijgen, verliezen, niet uitgenodigd worden voor een feestje of een ander cadeau krijgen dan je had gehoopt. Stuk voor stuk situaties die bij kinderen teleurstelling en frustratie kunnen oproepen. Bij kinderen die het moeilijk vinden hiermee om te gaan, kan deze teleurstelling zich uiten in zeuren, huilen, schreeuwen of boosheid. Herkenbaar? Dan is het belangrijk dat jouw kind gaat leren teleurstelling te accepteren als iets dat bij het leven hoort. Dat zal je kind namelijk helpen om zich (later) makkelijker te herpakken als het even tegen zit of anders loopt dan verwacht.   TIP 1: LAAT DE TELEURSTELLING ER ZIJN De belangrijkste tip die we je kunnen geven is ‘laat de teleurstelling er zijn’ en geef je kind de ruimte om even te balen. Vaak zijn we als ouders geneigd om negatieve gevoelens bij onze kinderen zo snel mogelijk te willen oplossen. We willen niet dat ons kind zich vervelend voelt. En dus proberen we negatieve gebeurtenissen te relativeren of je kind te wijzen op positieve zaken. Denk aan het jochie dat teleurgesteld is omdat hij verloren heeft met voetbal en dan van zijn moeder te horen krijgen dat het niet om het winnen gaat, maar om het plezier. Of door zijn vader eraan herinnerd wordt dat hij wel een hele mooie goal had gemaakt.   TIP 2: GEEF ERKENNING Laat je kind zien dat je zijn negatieve gevoel begrijpt. Dat is iets anders dan je kind belonen voor het eventuele negatieve gedrag dat het vanuit deze teleurstelling laat zien! Het gaat erom de onderliggende emotie te benoemen en erkennen. “Je wilt heel graag televisiekijken. Je wilt dat zo graag dat je even niet kan bedenken wat je anders kunt doen en je bent boos dat het niet mag”. Je kind zal zich daardoor begrepen voelen en dat helpt je kind te leren om vervelende gevoelens te verdragen (ze mogen er immers zijn) en ze ook weer sneller los te laten (je kind hoeft geen tandje bij te zetten om zijn emotie te laten zien).   TIP 3: STEL VRAGEN Wanneer je kind teleurgesteld is over een gebeurtenis (dus niet omdat het z’n zin niet kreeg), is het goed om je kind vragen te stellen als “Waar baal je nu het meeste van?” en “Hoe had jij gehoopt of gedacht dat het zou gaan?”. Door echt het gesprek aan te gaan over de gebeurtenis en de beleving van je kind, laat je zien dat je je kind serieus neemt.   TIP 4: HELP JE KIND ZIJN EMOTIES TE BEGRIJPEN Door met je kind te praten over de gebeurtenis, zijn belevenis, maar ook zijn gevoel daarbij, kun je je kind helpen om zich bewust te worden van zijn emoties. Vraag je kind dus niet alleen naar zijn gedachten, maar ook naar het gevoel in zijn lijf. Misschien is het zelfs mogelijk om te kijken hoe dit nare gevoel zich opbouwde; wat voelde je als eerste? En hoe ging het verder? Op die manier kun je je kind helpen zijn emoties te gaan herkennen en begrijpen.   TIP 5: NORMALISEER Als je kind het moeilijk vindt om met teleurstellingen om te gaan, is het belangrijk dat het gaat leren dat teleurstellingen er eenmaal bij horen. Dat kun je doen door je kind dat te laten zien dat jij als ouder ook wel eens ergens van baalt. Laat zien of vertel je kind achteraf hoe je daar mee omgaat. Realiseer je dat jij een heel belangrijk rolmodel bent voor je kind in het leren omgaan met allerlei zaken. Het is dus goed om je als ouder bewust te zijn van hoe je zelf omgaat met zaken als tegenslag, teleurstelling en verlies? Want dat bepaalt ook wat je hierover meegeeft aan je kind!   TIP 6: ZOEK NAAR ‘BLIJ-MAKERS’ Kinderen die moeilijk met teleurstelling om kunnen gaan, vinden het vaak lastig om dit negatieve gevoel (en bijbehorend gedrag) los te laten. Ze blijven er een beetje in hangen en moeten dus leren hoe ze uit die negatieve spiraal kunnen stappen. Je kunt je kind helpen door – op een rustig moment – samen te bedenken van welke activiteiten het blij wordt. Het is nu eenmaal zo dat afleiding zoeken vaak goed werkt! Door bijvoorbeeld even muziek te gaan luisteren, tekenen of naar buiten te gaan, ben je de nare gebeurtenis zo weer vergeten!  

Risicovol spelen

Bij Allente weten we dat risicovol spelen goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Ze krijgen er veerkracht van, zelfvertrouwen, inzicht in hun eigen kunnen, leren met vallen en opstaan, de motorische ontwikkeling wordt sterk gestimuleerd en ze leren omgaan met gevaar.   Ontdekken en experimenteren Kinderen beleven ook veel plezier aan dingen doen waarin ze net even extra worden uitgedaagd. Onze Allente pedagogen zeggen hierover het volgende: ´Ontdekken, experimenteren, zonder dat een ouder of medewerker constant de grens trekt of het gevaar voor wil zijn, dat is risicovol spelen. Dit zijn juist, dankzij dat risico, de momenten waarop je kind kan bouwen aan zelfvertrouwen, motorisch sterker wordt en meer ontdekt over zijn eigen kunnen.’   Waarom is risicovolspelen zo belangrijk?  Je kind is buiten aan het spelen en je ziet dat hij iets gaat ondernemen wat in jouw ogen gevaarlijk kan zijn: het pakken van een stok, klimmen in een boom of klimrek, te hard door de bocht op de step of de fiets, stoeien met een ander kind. Veel ouders zullen deze situaties herkennen en vaak is de eerste reactie om je kind te waarschuwen of te corrigeren. Hoe zou jij reageren in deze situaties? Wat is risicospelen nou eigenlijk en waarom vinden wij dit zo belangrijk? Risicovol spelen biedt veel leermogelijkheden en toch is het een moeilijk onderwerp. Ook voor ons bij de BSO’s en dagopvang. Niet alleen medewerkers onderling verschillen van mening over wat kan en niet kan, je hebt ook nog met de wensen van ouders te maken. Daarnaast, en eigenlijk nog belangrijker, speelt mee dat elk kind andere dingen aan kan. Het ene kind is motorisch sterk, de ander kan gevaar goed inschatten. De één is heel stoer en durft alles terwijl de ander wellicht wel een beetje uitgedaagd mag worden. Op de BSO lopen al deze verschillende kinderen door elkaar op de groep dus wat doe je wel, wat doe je niet, wanneer en hoe? Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, omdat elke situatie nieuw is en elk kind uniek. Voor de kinderen willen we namelijk niet dat we uit veiligheidsoverwegingen hun grote kansen voor ontwikkelen ontnemen. Wil je jouw kind ook risicovol laten spelen, maar weet je niet hoe? We hebben wat tips op een rijtje gezet: Kiezen voor risicovol spelen betekent ook dat je elk kind de ruimte geeft om misschien een bult, schram of kneuzing op te lopen. Laat je niet door angst leiden, maar kijk hoe het zou zijn als je voorbij die angst zou kijken. Kijk en luister naar je kind Luister naar je eigen gevoel Grenzen langzaam verleggen Maak duidelijke afspraken Moedig aan en houd afstand Waarschuw niet te snel Het is dus heus niet erg als je kind met wat bulten, schrammen of schaafwonden thuiskomt. Zolang het maar in veilige kaders gebeurt en waar jij en je kind zich goed bij voelen. En jij? Laat jij je kind risicovol spelen? Wil je meer weten en eventueel een test doen? Kijk dan op www.veiligheid.nl/risicovolspelen

Cookie instellingen