De wintertijd komt er weer aan

In de nacht van 30 op 31 oktober wordt de klok een uur achteruit gezet. Dan wordt het ’s ochtends een uur eerder licht, maar ’s avonds ook een uur eerder donker. Gaat u normaal om 18.30 uur aan tafel? Dan is het eigenlijk al 19.30 uur. Wat is het effect van de wintertijd op uw kind?
 
Voor sommige kinderen is het lastig om te wennen aan het verzetten van de klok. De tijd wordt tegenwoordig op veel apparaten al automatisch verzet, maar dit automatisch omzetten gebeurt helaas niet altijd bij uw kind. De overgang naar de wintertijd is abrupt: voor uw kind voelt het alsof het een vol uur eerder is. Dit zorgt ervoor dat het biologische ritme niet aansluit bij de kloktijd. Uw kind kan een paar dagen nodig hebben om zich aan het nieuwe ritme aan te passen. Als u zich hierop instelt en er ontspannen mee omgaat, valt de overgang waarschijnlijk best mee. Hoe kan u de overgang zo soepel mogelijk maken?
 
  • Probeer de bedtijd stapsgewijs te verschuiven. Breng uw kind bijvoorbeeld een paar dagen voor de klok achteruit gaat, een kwartier eerder naar bed. Zo is de ‘nieuwe’ tijd meteen de goede tijd als de klok verzet is.
  • Probeer ook het avondeten iets later op tafel te zetten in de dagen voorafgaand aan de wintertijd. Dit zou invloed hebben op de biologische klok van je kind.
  • U kan er ook voor kiezen de bedtijd van uw kind in één keer te verschuiven. Vanaf de zondag dat het uur is verzet, volg je de nieuwe kloktijden. Het voordeel van deze methode is dat u er minder over na hoeft te denken. U volgt simpelweg de klok.
  • Zorg ’s ochtends voor licht. Bij het opstaan is licht belangrijk. Omdat het in de wintertijd ’s ochtends nog lang donker blijft, kan u dus beste gelijk bij het wakker worden het licht aandoen.
  • Let op de slaapsignalen van je kind. Merkt u dat uw kind moe wordt, maar is het eigenlijk nog geen bedtijd? Houd je kind niet onnodig wakker, maar breng hem naar bed, want wakker houden werkt vaak averechts.
  • Houd vast aan een avondritueel. Vaste handelingen kunnen ervoor zorgen dat uw kind sneller en rustiger in slaap valt.
  • Zorg voor rust in de avond en beweging in de ochtend. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat uw kind rustig naar bed gaat. Filmpjes kijken en stoeien kan dus beter overdag gebeuren. Probeer in de ochtend te starten met frisse lucht, daglicht en beweging, dan is uw kind sneller gewend aan de tijdsverandering.
  • Doe rustig aan. De klok wordt in het weekend verzet, dus gebruik de zondag en doe lekker een dagje rustig aan. De meeste kinderen zijn het nieuwe ritme na een paar dagen gewend, dus geef het even de tijd.
  • Geef je borst– of flesvoeding op verzoek? Dan heeft het verzetten van de klok hier weinig invloed op en kan u uw baby gewoon blijven voeden wanneer hij erom vraagt.
  • Geeft u borstvoeding of flesvoeding volgens een schema? Dan kan u de voedingstijden in één keer een uur opschuiven. Bij sommige kinderen verloopt dit zonder problemen. Of u kan de voedingen van uw baby telkens met een kwartier verschuiven, zoals het verschuiven van de bedtijd. Bekijk wat het beste past bij uw baby.
  • Hoe zeer u ook uw best doet, helaas kan het evengoed gebeuren dat uw kind vroeger wakker is. Spreek in dat geval af om nog een tijdje rustig in bed te blijven, om bijvoorbeeld wat te lezen. 
Gelukkig zijn er ook kinderen (en ouders) die helemaal geen last hebben van het verzetten van de klok. Succes!
Cookie instellingen