Een dag uit het leven van een Allente basisschooldirecteur

Door Janette Kuipers van Basisschool De Hasselbraam in Heerhugowaard

Juni 2021

De dag begint ’s morgens om acht uur. Het moment voor leerkrachten om nog even iets te vragen of te zeggen. Vandaag blijkt de conciërge afwezig. Wij hebben schoolfruit en vandaag staat ananas op het menu. De leerkrachten moeten nu zelf hun ananassen ophalen en snijden. De ananassnijder is ineens nergens te vinden….. Straks maar ouders vragen of zij er één hebben.

Om 8:20 uur zet ik de deuren van de school open en laat de kinderen binnen. Dit is zo’n fijn moment van de dag. Je ziet de kinderen met veel plezier naar binnen gaan, met elkaar kletsend en nog even zwaaien naar hun vader of moeder. Ik sta bij het hek van het schoolplein, wens alle kinderen goedemorgen en spreek enkele ouders. Een enthousiaste kleuter laat haar prachtige nieuwe sandalen even aan mij zien, met glitters en mooie kleurtjes. Ik bespreek nog even met een vader het belang van een slot op de fiets in de fietsenstalling. De vorige dag is de fiets van zijn dochter gestolen. Als om 8:35 uur ook alle peuters binnen zijn kunnen de deuren dicht. 

Vandaag staan er onder andere functioneringsgesprekken in mijn agenda. Dit zijn altijd fijne gesprekken over welbevinden en onderwijs. De klassenbezoeken heb ik al gedaan bij deze collega’s en ook deze feedback wordt meegenomen in het gesprek. Dit jaar staat in bijna alle formulieren het gemis aan de gezamenlijke koffie/thee pauze. Een groot gemis dat we elkaar alleen professioneel spreken en vergaderen in Teams. Het is altijd goed te horen wat mensen echt bezig houdt en waarin ze zichzelf verder in willen bekwamen. Die ambitie stimuleer ik graag want dit komt de school ook ten goede.

Plotseling staat er een ouder voor mijn kantoor. Zij mag altijd binnen komen om medische redenen. Er blijken bij haar dochter complicaties te zijn die direct moeten worden opgepakt. Snel schakelen, kunnen wij hier samen met de ouder op school een oplossing voor vinden? Al pratende en na even een kort overleg met de leerkracht wordt toch besloten om de leerling thuis te laten werken. De leerkracht maakt na schooltijd een lespakket klaar voor twee dagen. De volgende dag, tijdens de gymles door de vakleerkracht, gaat de leerkracht de lessen uitleggen via Teams aan deze leerling zodat ze thuis werk kan doen. Gelukkig hebben we weer snel kunnen schakelen. 

Er komen dagelijks veel mails binnen. Even vlug scannen, wat kan ik doorsturen en wat kan ik meteen opruimen. Belangrijke mails markeer ik even net als lange mails.  Leuk, er zit ook een sollicitant tussen voor een LIO-stage. In de pauze even met de leerkracht sparren wanneer wij de sollicitant uitnodigen. Niet vergeten om deze sollicitant na schooltijd te bellen voor de afspraak. 

Er wordt een telefoontje doorgeschakeld vanuit de administratie. De vorige dag ben ik gevraagd voor een interview over de Gezonde School. Ik heb daar mijn medewerking aan verleend en nu moet er een datum worden afgesproken. Kan het vandaag of anders een andere dag deze week nog? Oeps, dat wordt krap! Op donderdag heb ik om 9:30 uur geen afspraken staan, dus die datum en tijd gelijk maar vastgelegd. Even later zie ik de Teams uitnodiging in de mail. Meteen maar even accepteren, voor ik het vergeet.
 
De lunch is tegenwoordig helaas achter het bureau vanwege de corona. Ondertussen zet ik een wat langere mail klaar om te lezen. Nu is het tijd om een korte ronde te gaan lopen. Groep 3 komt net terug van het buitenspelen en staan netjes in de gang te wachten totdat iedereen er is. “Dag juf, mooie ketting heeft u om.” “Dag juf, ga jij naar buiten? Mooi weer hoor.” Daarna verder door de bovenbouw gang. Vier meiden van groep 8 zijn de tekst aan het oefenen voor de musical. “Juf komt u ook?“ “Natuurlijk kom ik naar de musical kijken.” De collega van groep 8 staat inmiddels op mij te wachten. Zij doet een masters opleiding en wil graag feedback op haar onderzoek. Samen komen wij tot een onderzoeksvraag die zowel de school als haar zelf verder helpt in de ontwikkeling. 

Dan volgt er een telefoontje van een ouder. “Wilt u even aan mijn zoon doorgeven dat ik hem niet kan komen ophalen, want het ziekenhuisbezoek loopt uit. Hij mag met een vriendinnetje mee naar huis.” Even gauw naar beneden gelopen om dit door te geven. 

Voor het Nationaal Programma Onderwijs heb ik een uitgebreid plan geschreven. De feedback van de onderwijskundig medewerkers heb terug gekregen. Een aantal aanscherpingen stellen zij voor. Ik begin aan het verwerken van deze feedback. 

Met net zoveel plezier dat ik de kinderen zie komen gaan ze om 14:00 uur weer naar huis. 
Er staat vlak daarna iemand voor de deur van het installatiebedrijf. Er lagen plassen water in de ruimte van de conciërge. Dus nog even deze monteurs de weg gewezen. Eén van de mannen heeft nog bij ons op school gezeten. De leerkracht herkent hem nog van 12 jaar terug. Zo leuk!

Na het laatste functioneringsgesprek van deze dag is het 16:30 uur. Ik klik nog even mijn mail open om te zien of er iets is wat ik echt nog moet lezen of dat morgen vroeg genoeg is. Niks bijzonders, morgen weer een dag....





 
Cookie instellingen