Nieuws

Juf Tineke de Lange kijkt terug op een fantastische periode

Tineke de Lange is sinds vrijdag 15 juli geen leerkracht meer van het IKC Oudkarspel voorheen de Sint Maartenschool. De Langedijkse neemt na 42 jaar werkzaam te zijn geweest afscheid. “Ik ga met prepensioen. Dat had ik vorig jaar al aangekondigd. De reden is dat mijn man ook met pensioen is, dus hebben we nu samen alle tijd om leuke dingen te doen”, vertelt Tineke, die daags na het grote afscheid nog steeds onder de indruk is van wat er allemaal werd georganiseerd. De tientallen bossen bloemen, kaartjes, de cadeautjes en flessen wijn; alles bij elkaar mag het duidelijk zijn dat de collega’s van de Sint Maartenschool haar zullen missen. Kleuterjuf Tineke de Lange, geboren en getogen Langedijkse, heeft eigenlijk altijd al geweten dat ze kleuterjuf wilde worden. “Werken met kleine kinderen heeft me altijd getrokken, dus volgde ik mijn opleiding op de KLOS in Bergen. Maar denken dat je dan meteen een baan hebt, dat was een verkeerde gedachte. Ik was niet de enige die ging solliciteren, het waren er in die periode wel 250 die tegelijkertijd een baan zochten. Af en toe ergens invallen lukte nog wel. Op een gegeven moment was ik het zat en gaf ik het solliciteren op. Ik werd bij Bosta BV in Alkmaar aangenomen als receptioniste/telefoniste. Zo had ik in ieder geval een baan. Het heeft een jaar geduurd, voordat ik op zoek ging naar iets anders.’’ Sociale Zaken Tineke solliciteerde bij de gemeente Heerhugowaard. “In principe ook voor de functie van receptioniste/telefoniste, maar ik kwam terecht op de afdeling Sociale Zaken en kreeg de verantwoording over de uitkeringen. Natuurlijk bleef ik om me heen kijken of er ergens op een school behoefte was aan een kleuterjuf. Nergens dus. Ik heb twintig jaar met veel plezier bij de gemeente gewerkt.’’  Tineke en haar man kregen twee dochters. “Toen onze kinderen van de Mariaschool afgingen kreeg ik van verschillende kanten seintjes dat ze op de Sint Maartenschool een kleuterjuf zochten. Daar werd ik blij van. Helemaal toen ik werd aangenomen. Eindelijk het beroep wat ik altijd zo graag wilde uitoefenen!’’ Kleuters “Ik werk dolgraag met kinderen vanaf vier jaar. Ik heb ook een aantal jaren voor de klas gestaan in groep 3 en 4, maar de kleuters vind ik het mooiste. Zo onbevangen. Zoveel humor. Kinderen in de leeftijd van vier tot zes jaar zijn open en heel leergierig. Je ziet hen ook groeien en de gesprekken die ze met je voeren zijn fantastisch. Daarom ben ik zo dankbaar dat ik dit bijna 22 jaar heb mogen meemaken. En dan het afscheid. Twee dagen lang. Er waren nog meer collega’s die afscheid namen. We zijn verwend door de collega’s en kinderen. Spelletjes, liedjes en pannenkoeken eten. En niet te vergeten de lieve woorden van de ouders.’’ Songfestival Op Tinekes laatste werkdag verzorgden collega-leerkrachten een aantal optredens (muziek, sketches). “Het leek wel een compleet songfestival, dat werd afgesloten met een heerlijke barbecue. Het was een afscheid om nooit te vergeten.’’  Tineke en haar man Bert hebben nu alle tijd om samen op vakantie te gaan, lange wandelingen te maken of even de boot te pakken en door het Oosterdelgebied te varen. Samen hebben ze vier kleinkinderen die ongetwijfeld ook wat extra aandacht krijgen. Voor Tineke is het een passend afscheid geworden na 42 jaar productieve jaren. Artikel Rodi Media

Leerlingen met en zonder beperking spelen op rolstoelvriendelijk schoolplein

Ze hebben het voor elkaar! Leerlingen van basisschool IKC in Oudkarspel kwamen zelf met het idee om rolstoelvriendelijke speeltoestellen voor hun medeleerlingen te laten plaatsen. Met allerlei acties haalden ze meer dan 35.000 euro op. En vanmorgen werd het eerste speeltoestel feestelijk geopend. "Het is een droom die uitkomt", aldus Hannah, een van de initiatiefnemers.  'Het is een soort parcours geworden waar kinderen allerlei spelletjes kunnen doen die ook leerzaam zijn", vertelt Hannah trots. Samen met Bibi, Kiki, Mandy, Amy en Andries kwamen ze zelf bij de schoolleiding met het idee op de proppen omdat ze vonden dat hun schoolgenoten met een lichamelijke beperking ook gewoon buiten moesten kunnen spelen. "We zijn erg trots op het resultaat", vertelt Kiki.  Hun doel was om een speciaal aangepast speelplein mogelijk te maken, waar zowel de kinderen van de Kanz-klas als de andere leerlingen gebruik van kunnen maken. In de Kanz-klas zitten onder anderen leerlingen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. Met allerlei acties zoals het ophalen van lege flessen en auto's wassen werd meer dan 35.000 euro opgehaald. "Dat is echt bizar veel", vertelt Andries. "Ik had nooit verwacht dat je dat als kind kunt ophalen." Schoolvoorbeeld De kinderen van groep 8 zijn volgens directeur Ariane Breimer een schoolvoorbeeld van burgerschapsonderwijs, waarbij het draait om de basisnormen en waarden van onze samenleving. "Het raakt me enorm, dit is wat je ieder kind gunt. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en waar iedereen met elkaar samen speelt en leeft. Ik ben enorm trots op ze." De kinderen zijn ook erg blij met het resultaat van hun harde werk. "We hebben net al het speeltoestel getest met de kinderen van de Kanzklas en ze vonden het erg leuk want ze moesten lachen", aldus Hannah. "Dat is echt goud waard", vertellen Amy en Mandy. "Het lijkt alsof we het onmogelijke hebben bereikt."   Artikel NHNieuws Artikel Rodi Media

Langedijker Run weer een groot succes

Zondag 12 juni werd de Langedijker Run weer gehouden en het was weer een groot succes! Deze zevende editie van de Run was één groot feest. Met bijna 700 deelnemers aan de start had de organisatie onder aanvoering van Ton Horseling een mooi deelnemersrecord te pakken. “Wij kijken met ontzettend veel plezier terug op een prachtige editie van de Run. Het hele dorp én omstreken was uitgelopen voor dit evenement, dus alle deelnemers konden rekenen op enthousiaste aanmoedigingen en applaus. Ondanks de coronapauze, of dankzij de coronapauze, was er een groot deelnemersveld dit jaar, fantastisch! Onze hele grote dank gaat uit naar alles deelnemers, vrijwilligers, EHBO de Verbondenheid, fotografe Diane Rozendaal, DJ Frank Merk, Michel Butter van De Waard Transport en alle mensen langs het parcours voor hun ondersteuning”, aldus Horseling, die ook de speakerfunctie voor zijn rekening nam. Over het parcours gesproken, ditmaal had de organisatie geregeld dat de lopers van de 5 en 10 kilometer via een ponton een sloot konden oversteken, een leuke extra uitdaging voor de lopers. “Sowieso vinden we het leuk om de Langedijker Run ook echt langs mooie plekjes van Langedijk te laten gaan en we houden ervan om elke editie een aantal verrassingen aan te brengen. Naast de ponton over het water ging de looproute ook over het landgoed van Wijndomein De Koen van Pieter de Boer. Letterlijk tussen de wijnranken door, mooi toch?” Bij de kidsrun van Stichting Lief Langedijk van 800 meter werd Morris Koenekoop uit Tuitjenhorn heel knap eerste, bij de 1200 meter was dat Timo Brink uit Zuid-Scharwoude. Voor alle kinderen die hebben gelopen, was er een medaille. Vanuit de opvanglocaties van Allente werd er gerend voor het goede doel; De kanjerketting. Voor dit mooie doel waren er de voorgaande week al diverse acties georganiseerd om geld in te zamelen, en er is totaal € 1820,- opgehaald door de toppers van Allente. Een groot deel van het inschrijfgeld, uiteindelijk een bedrag van rond de 5000 euro, wordt gedeeld tussen dit doel, en Hospice Schagen. Winnaar bij de volwassen op de 5 kilometer werd de Poolse Nederlander Jakub Manikowski uit Nieuwveen, die bijna vliegend over de finish kwam in een tijd van slechts 00:16:14 minuten! Winnaar van de tien kilometer werd Koen Nicolai uit Hoorn in een eveneens razendknappe tijd van 00:30:56. De Businessrun van 5 kilometer werd gewonnen door de toppers van Aannemersbedrijf R. Blankendaal. Zij namen maandag met trots de Gouden Klinker wisselbokaal, een vergulde klinker uit de Dorpsstraat, mee naar de bedrijfskantine in Heerhugowaard! Hiermee namen ze de bokaal over van hun collega’s van Bouwbedrijf De Geus die deze ereprijs de laatste keer in de wacht sleepten. Kijk voor alle uitslagen en video’s van de finish op www.delangedijkerrun.nl.

Na 44 jaar onderwijs tijd voor vrije tijd

In 1978 maakte Elfred Bakker voor het eerst kennis met het onderwijs als groepsleerkracht. Nu 44 jaar later gaat hij met vervroegd pensioen als mede bestuurder van Stichting Allente.  In al die jaren heeft hij een mooie loopbaan gehad en meerdere posities bekleed. En iedere functie heeft zijn charmes gehad en veel opgeleverd.  Elfred zegt zelf: “Ik kijk met trots terug hoeveel we hebben bereikt door het samenspel met het team. Welke functie je ook hebt in een organisatie, je kan het nooit alleen.” Allente Elfred was vanaf 2010 bestuurder van De Blauwe Loper, wat in 2020 is gefuseerd met Atrium en Kinderopvang Langedijk naar Allente. In deze 12,5 jaar heeft Elfred veel betekend voor de scholen in Langedijk en Heerhugowaard door de samenwerking met de gemeente, het samenwerkingsverband en andere gremia. Elfred heeft zich onder andere sterk gemaakt voor de nieuwbouw in St. Pancras, een traject dat wel 15 jaar heeft geduurd, maar waar nu eindelijk hard gewerkt wordt aan een nieuw IKC voor opvang en onderwijs. Menig collega en partner kijkt dan ook met plezier en bewondering terug op de energie die hij al die jaren in de ontwikkeling van de scholen heeft gestoken. Vervroegd pensioen Elfred gaat met vervroegd pensioen, omdat hij altijd heeft gezegd dat hij stopt wanneer hij 65 jaar wordt. Nu de leeftijdsgrens van het pensioen is opgerekt, wil hij toch met 65 jaar stoppen en genieten van zijn vrije tijd. Maar stilzitten is natuurlijk niet aan hem besteed. Hij maakt onderdeel uit van de Raad van Toezicht van Stichting Trigoon om het lijntje met het onderwijs te houden. Daarnaast wil Elfred kinderboeken gaan schrijven en buddy worden van eenzame ouderen en om hen een leuke tijd te bezorgen. Maar het allerbelangrijkste vindt Elfred dat hij thuis de rollen kan omdraaien door voor zijn vrouw te koken, het huishouden en de boodschappen te doen. Kortom, Elfred zal zich niet gaan vervelen in zijn nieuwe rol. Allente wil Elfred Bakker bedanken voor zijn jarenlange inzet voor de kinderen in het onderwijs en we wensen hem een hele fijne tijd toe met zijn gezin en kleinkinderen. Artikel Dijk en Waard 9 juni

Kleuters en peuters spelen samen op Kindcentrum Atalanta

Op Kindcentrum Atalanta wordt al een aantal jaar gebouwd aan de samenwerking tussen de opvang en het onderwijs, zodat gezamenlijk een doorgaande leerlijn van 0 tot 12 jaar kan worden aangeboden. Op basisschool Atalanta wordt vanaf de kleuters Engels gegeven. Op het kinderdagverblijf komt het Engels terug tijdens de thema’s, in liedjes en tijdens het eten en drinken. Zo leren de kinderen al jong dat er ook andere talen zijn en pikken ze deze taal al spelenderwijs op. De opvang en het onderwijs werken aan gezamenlijke thema’s die ze vaak samen openen of afsluiten. De methode Kanjertraining is zichtbaar in het hele kindcentrum. In de school en op de BSO wordt de Kanjertaal gesproken. Ook spelen de peuters en de kleuters samen. Drie keer per jaar gaan de peuters van IKC Atalanta op bezoek bij de kleuters van het kindcentrum. De peuters mogen meespelen in de klas, worden voorgelezen of mogen een keer op het grote schoolplein spelen. Allemaal dingen die ze vaak spannend vinden als ze net op school starten. Door ze alvast in de klas mee te laten spelen met hun eigen klasgenootjes van de opvang of peuteropvang en hun eigen juf, maken ze op een laagdrempelige manier kennis met de basisschool.  De kleuters maken de peuters wegwijs in de klas, helpen ze met een werkje of spelen samen in de hoek. Dit is heel leerzaam voor de kleuters. Zij voelen zich verantwoordelijk, leren uitleggen en samenwerken en voelen zich, als jongsten van de school, even heel groot. Kijk ook eens op obs-atalanta.nl.  Artikel Rodi 31 mei 2022

Leerlingen halen enorm bedrag op: 35.000 euro voor rolstoelvriendelijk schoolplein

Met allerlei creatieve acties hebben leerlingen van het IKC in Oudkarspel meer dan 35.000 euro opgehaald voor rolstoeltoegankelijke speeltoestellen. Zes leerlingen uit groep 8 kwamen met het idee, omdat ze vonden dat hun schoolgenoten met een lichamelijke beperking ook gewoon buiten moesten kunnen spelen.  De spanning was vrijdagmiddag groot op het schoolplein van het IKC. De leerlingen kregen te horen dat ze in een paar maanden tijd 35.784,32 euro hebben ingezameld. Dat meldt mediapartner Streekstad Centraal. Het is het voorlopige eindresultaat van onder meer lege flessen ophalen, auto's wassen, een sponsorloop en de verkoop van cupcakes. Bibi, Kiki, Mandy, Amy, Hannah en Andries uit de groep acht van juf Susanne zijn de initiatiefnemers van de bijzondere actie. Hun doel was om een speciaal aangepast speelplein mogelijk te maken, waar zowel de kinderen van de Kanz-klas als de andere leerlingen gebruik van kunnen maken. In de Kanz-klas zitten onder anderen leerlingen met een lichamelijke beperking.  De zes initiatiefnemers wilden op het nieuwe plein een soort circuit met een rolstoelvriendelijke schommel en een zandtafel. Ze waren er honderd procent van overtuigd dat het ging lukken: "Zolang we samenwerken, kan ons alles lukken", zeiden de kinderen  tegen NH Nieuws. Het benodigde bedrag was zo’n 20.000 euro en daar is ruim aan voldaan. De zes leerlingen kunnen nu de gemeente Dijk en Waard opdracht geven om een deel van het schoolplein te vernieuwen. Het nieuwe plein moet voor het einde van het schooljaar klaar zijn. Bron: NH Nieuws 25 april 2022, 12.09 uur · Door Redactie Alkmaar e.o.

Twee basisscholen openen samen ’De Grote Rekendag’,

Basisscholen De Phoenix en De Koolvlet opende woensdagochtend op een feestelijke wijze de Grote Rekendag. Dit is een jaarlijkse nationale dag met als doel om kinderen van groep 1 t/m 8 op een andere manier met rekenen bezig te laten zijn. De twee basisscholen deden dit jaar voor het eerst gezamenlijk mee. En dat is best bijzonder. Het schoolplein is gevuld met kinderen en leraren. In totaal zijn het er zo'n 500. Er klinkt muziek, er wordt gelachen, geroepen en waarom staat daar eigenlijk een hoogwerker midden op het schoolplein? Het is allemaal onderdeel van de opening van de Grote Rekendag 2022, met als thema 'bouwavonturen'. Twee juffen worden met de hoogwerker omhoog getakeld om een foto van het geheel te maken. Het is niet alleen een leuk gezicht, maar ook nog eens leerzaam. Het tafereel zal later namelijk gebruikt worden als opdracht. Hoe hoog stond de juf? En hoe bereken je de afstand tussen ons? Als iedereen weer veilig op de grond staat, begeven de kinderen zich naar hun klaslokalen om zich op de verschillende opdrachten te storten. Volgens Michelle Cornfield, rekencoördinator en juf van groep 4 van De Koolvlet, zijn dit soort initiatieven een goede manier om de rekenvaardigheden van kinderen op te krikken, "Het komt te vaak voor dat kinderen het rekenniveau waar naar gestreefd wordt niet helemaal bereiken. Dat komt doordat de doorsnee rekenlessen te veel gericht zijn op de uitkomt goed hebben. Met dit soort dagen komt er juist meer aandacht voor de begripsvormingachter de getallen.' In de lokalen zijn de kinderen druk in de weer. Er worden kubussen geknipt, huizen getekend en Tiny Houses ontworpen. De linialen zijn niet aan te slepen. Ook buiten zijn er activiteiten. "Ze leren dat je met rekenen veel meer kan dan alleen kale sommen oplossen" zegt Cornfield. Integraal Kind Centrum De Grote Rekendag wordt dit jaar extra groot aangepakt, en dat is niet zomaar. Vanaf dit schooljaar zoeken De Phoenix en De Koolvlet, die al het schoolgebouw delen, nadrukkelijk de samenwerking met elkaar op. 'Dat maakt het voor ons extra speciaal. We hebben ook samen Sinterklaas gevierd. Het streven is om uiteindelijk samen met de opvang een IKC te vormen, een Integraal Kind Centrum. Hierbij wordt onderwijs en opvang samengevoegd en kunnen we kinderen van jongs af aan begeleiden" zegt Esther van Dortmont, directeur van beide basisscholen. De Phoenix is een openbare Daltonschool, waar de focus ligt op samenwerking en zelfstandig werken. De Koolvlet is een Rooms-katholieke basisschool, waar ook veel waarde wordt gehecht aan deze begrippen. Toch levert het idee niet uitsluitend positieve berichten op. "Er heerst toch vaak een soort rivaliteit tussen basisscholen. Een soort 'wij-zij cultuur'. Ouders kiezen toch vaak bewust voor een bepaalde basisschool voor hun kinderen. Toch hopen we dat wij onze krachten kunnen bundelen. De scholen hebben misschien een andere structuur, maar een heel vergelijkbare visie op lesgeven", zegt Van Dortmont. Leuker De kinderen van de twee scholen lijken het in ieder geval een goed plan te vinden. De groepen zitten door elkaar in het gebouw verdeeld en er wordt gezamenlijk vrolijk buiten gespeeld. Ook de leerkrachten zijn het erover eens. Cornfield: "Het samen doen maakt het onderwijs leuker en inspirerender voor de kinderen, maar ook voor ons. Vele handen maken nu eenmaal licht werk. Dagen zoals deze kunnen we dan veel groter aanpakken." Artikel Noordhollands Dagblad 31 maart

Afvallessen voor leerlingen IKC Waterrijk

Om kinderen op jonge leeftijd al bewust te maken over zwerfafval en afval scheiden biedt de gemeente gastlessen aan op basisscholen. Dinsdag 29 maart was de aftrap op IKC Waterrijk in Noord-Scharwoude. Leerlingen van groep 5 en groep 6 van IKC Waterrijk kregen bezoek van gastdocent Esther en Wendy van het bureau De Bries. De leerlingen werden tijdens de gastles bewust gemaakt over de impact die zwerfafval heeft op het milieu en de gevolgen van rondzwervend afval voor dieren. Daarnaast leerden zij ook wat ze zelf kunnen doen om zwerfafval te voorkomen en gingen ze enthousiast naar buiten om zwerfafval op te ruimen. Bijzondere vondsten Na een interactieve gastles zijn de kinderen naar buiten gegaan, op zoek naar zwerfafval. Snoeppapiertjes, peuken, plastic verpakkingen en blikjes hadden ze wel verwacht te vinden. Maar het uiteindelijke resultaat overtrof toch de verwachtingen. Ze vonden zelfs wijnflessen, aanstekers, glasscherven, vuurwerk en een stuk vlonder. In en rondom school en het water werd veel zwerfafval gevonden. In slechts een halfuur hebben de leerlingen meerdere afvalzakken vol met zwerfafval opgeruimd! Zo is Noord-Scharwoude weer een stuk schoner! Interactieve gastlessen van De Bries De enthousiaste gastdocenten van De Bries geven jaarlijks honderden gastlessen op basisscholen en het voortgezet onderwijs. Ze vertellen over zwerfafval, afval scheiden, plastic soep en andere belangrijke thema’s zoals recycling en de waarde van afval en grondstoffen. Op een leuke wijze worden kinderen tijdens de gastlessen meegenomen in een interactief verhaal en gaan ze zelf aan de slag met zwerfafval opruimen en afval scheiden. Met de gastlessen wil de gemeente de kinderen en hun ouders/verzorgers bewuster maken van zwerfafval en het belang om afval goed te scheiden. Gastles in de klas halen? De gemeente werkt samen met De Bries. Benieuwd naar de mogelijkheden om zwerfafval en of afval scheiden op jouw school op de agenda te zetten? Neem dan contact op met Team Schoon van De Bries. De interactieve gastlessen worden kosteloos door de gemeente aangeboden. Artikel Dijk&Waard

AZ verlengt met Playing For Succes

AZ en Playing for Success gaan langer met elkaar door. Het contract werd vrijdag in het AFAS Stadion verlengd tot december 2026. De organisatie zet zich in voor kinderen die steviger in hun schoenen willen staan. Ook de komende jaren zijn kinderen hiervoor bij AZ op de juiste plek. In de AFAS Skybox werd de nieuwe overeenkomst getekend door vertegenwoordigers van AZ, de gemeente Alkmaar, Playing for Success en de tien schoolbesturen die aangesloten zijn bij het project. Playing for Success Playing for Success is een project waar kinderen uit groep 7 en 8 en klas 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs aan meedoen. Het doel is om kinderen die steviger in hun schoenen willen staan een steuntje in de rug te geven. In het naschoolse programma werken de kinderen aan hun zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Dit gebeurt in het AFAS Stadion, een voor de deelnemers unieke en inspirerende locatie. Sinds dit jaar is AZ-speler Pantelis Hatzidiakos ambassadeur van Playing for Success. Konijn: ‘Hier je doelen halen is fantastisch’ Wethouder Elly Konijn was aanwezig en zette haar handtekening namens de gemeente Alkmaar. Zij is blij dat de samenwerking wordt verlengd. “Het is heel belangrijk voor de kinderen en daarom mag ik dit namens de gemeente Alkmaar weer vijf jaar ondersteunen”, reageerde ze. “Waar kun je nou vertellen dat je ergens naar toegaat waar je dingen leert en dat je dan eigenlijk in het AZ-stadion bent waar andere kinderen nooit komen. Hier je doelen halen is fantastisch.” Rolie: ‘Zijn AZ dankbaar’ “Als je een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen hebt en je komt in een omgeving terecht waar je eigenlijk bent bevoorrecht, dan doet dat iets met een kind”, zegt Playing for Success-voorzitter Marleen Rolie. “We zijn AZ dan ook ongelooflijk dankbaar dat ze dit doen. En als je merkt dat al 2.450 kinderen dat steuntje in de rug hebben gekregen, dan weet je dat er nog meer kinderen zijn die erop zitten te wachten en dit nodig hebben.” Jonker: 'Krachtig project' Namens AZ zette marketingmanager Frank Jonker zijn handtekening onder de nieuwe verbintenis. “Het is geweldig dat we de continuïteit van dit project weten te waarborgen met deze contractverlenging van vijf jaar”, reageert hij. “Sinds de start hebben circa 2.500 leerlingen meegedaan. Dat we dat al vele jaren belangeloos met elkaar bewerkstelligen, zegt iets over de kracht van dit project.” De leerlingen van PCC - Petrus Canisius College, Trinitas College, csg Jan Arentsz, Tabijn, SaKS, Ronduit Scholen Alkmaar, Allente, Blosse, ISOB en SOVON kunnen ook de komende 5 jaar deelnemen aan de training van PfS in het stadion van AZ.

Schoolvoetbaltoernooi afgetrapt - mét aandacht voor smeren van zonnebrand

Op de velden van SVW ‘27 is woensdagmiddag 23 maart het schoolvoetbaltoernooi 2022 afgetrapt. Speciale aandacht ging deze middag uit naar de campagne ‘Nu Smeren voor Later’ van stichting Veilig buiten in de zon. Dankzij de steun van vele sponsors beleeft het Heerhugowaardse schoolvoetbaltoernooi dit jaar zijn 37e editie. In totaal komen circa negentig teams in actie in verschillende categorieën: jongens groep 5/6, meisjes groep 5/6, jongens groep 7/8 en meisjes groep 7/8. Tot en met 8 april worden elke woensdag- en vrijdagmiddag wedstrijden gespeeld; op 6 en 8 april wordt gestreden om de felbegeerde wisselbekers en woensdag 20 april staat de superfinale op het programma tegen de kampioenen van Langedijk.  Smeren Woensdag was tevens de aftrap van de actie Nu Smeren voor Later, een initiatief van de Heerhugowaardse stichting Veilig buiten in de zon die vorig jaar in het leven is geroepen om huidkanker te voorkomen door ervoor te zorgen dat er op zoveel mogelijk buitenplaatsen gratis zonnebrand beschikbaar is. De stichting richt zic vooral op speeltuinen, sportclubs en schoolpleinen, plekken waar veel jonge kinderen zijn. Want juist bij de jonge huid kan blootstelling of verbranding blijvende schade tot gevolg hebben. Juist door nu te smeren en je huid te beschermen tegen overmatige blootstelling aan zonnestraling, voorkom je op latere leeftijd huidkanker. “Met de stichting willen we scholen, kinderdagverblijven, buitenspeel- en sportplaatsen voorzien van dispensers met zonnebrand. Zo kan ieder kind altijd en overal ingesmeerd worden en wordt je huid beschermen tegen de zon net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen.”, aldus Viviane van den Bichelaer, een van de initiatiefnemers. Met crowdfunding, sponsoring, subsidies en schenkingen wil de stichting heel Nederland veroveren. Bij plaatsing van elke dispenser gaat er 5 euro naar het KWF.  Meer weten of dit initiatief steunen? Kijk voor meer informatie op www.veiligbuitenindezon.nl. Artikel Dijk&Waard

Op IKC De Poolster worden talenten gevierd!

Woensdag 16 maart is de Nationale Daltondag. Daltononderwijs is een onderwijssoort waarbij de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid. In Dijk en Waard zijn meerdere scholen die Daltononderwijs verzorgen. De redactie nam een kijkje bij IKC De Poolster aan de Plutolaan in Heerhugowaard. Bij De Poolster ligt de nadruk op ‘leren leren’ en niet zozeer op ‘lesstof leren’. “Wij werken aan de hand van vijf kernwaarden die we pijlers noemen: zelfstandig werken en verwerken, samenwerking, reflectie, effectiviteit en vrijheid in gebondenheid”, vertelt Diane Radsma, die les geeft aan groep 7/8. “Leerlingen leren zelf hun werk inplannen in een taakbrief en mogen inschatten hoe lang ze over een taak doen. Kunnen ze het al alleen of hebben ze instructies nodig? Toetsen mogen ze maken als ze denken dat ze er klaar voor zijn. Soms blijkt dan dat ze er toch nog niet helemaal klaar voor waren, dat is een leermoment. Fouten maken mag.” Nooit te oud om te leren Voor leerkrachten is het snel schakelen, omdat ze voor de ene leerling meer een coach zijn en voor de ander meer een leider. Maar dat houdt het ook spannend en dynamisch, meent Diane. “Ook als leraar ben je nooit uitgeleerd. Wij leren met en van de leerlingen en elkaar. Belangrijk is dat je je soms ook kwetsbaar moet durven opstellen, zodat de kinderen zien dat ook volwassenen nog wel eens fouten maken. Als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren.” Talenten uitdragen Op IKC De Poolster worden talenten gevierd, zodat leerlingen die van school afkomen weten waar ze sterk in zijn, dat uitdragen en er trots op zijn. De Nationale Daltondag wordt dan ook gevierd met een talentendag. Diane: “Kinderen zijn zoveel meer dan taal, rekenen en spelling. Iedereen heeft een talent, maar nog niet iedereen heeft zijn talent al ontdekt. Op onze school werken we elke vrijdagmiddag aan onze talenten en daarbij beperken we ons niet tot ons eigen klaslokaal. Voor de talentendag hebben we ouders benaderd om hun talent te delen met de kinderen. Zo fijn dat zij er ook weer bij betrokken kunnen worden! Misschien kunnen ze wel heel goed koken, bakken, gitaar spelen, voetballen, timmeren of schilderen. Dat mogen ze laten zien! Leerlingen uit de bovenbouw zijn zo enthousiast dat ze zelf ook graag zelf een workshop willen geven aan de kleuters. Het is belangrijk dat ze dat plezier houden, ook als ze straks op het voortgezet onderwijs zitten. Bezig zijn met je passie en je talent zorgt namelijk voor fijne stofjes in je brein!” Tijdens de talentenmiddag op school kwamen verschillende talenten voorbij, zoals acteren (dat werd gegeven door een leerling!), cupcakes versieren, een kookcursus waarbij de heerlijkste wraps en nacho’s werden gemaakt, een voetbalclinic, spijkerfiguren timmeren, perspectieftekenen, verven met scheerschuim en ecoline en nog veel meer.  Ook ‘s middags op de BSO werd druk verder gewerkt aan de talenten van de kinderen. Het was een leerzame middag waar de kinderen met veel plezier aan hebben mee gedaan. Daarnaast was het fijn om de ouders weer in de school te mogen verwelkomen. Al met al kan men terugkijken op een geslaagde talentenmiddag. Dalton IKC als doel Diane hoopt dat IKC De Poolster de samenwerking met andere Daltonscholen, die voor corona was opgepakt, weer verder kan uitbouwen. “Volgend jaar hopen we de talentendag samen met De Phoenix in Broek op Langedijk - net als De Poolster onderdeel van Allente - te kunnen organiseren. Ook streven we naar een vorm van uitwisseling met het Dalton College in Alkmaar. Een ander belangrijk doel is om een Dalton IKC te worden, zodat we ook binnen de kinderopvang, peuterspeelzaal en bso volgens de Dalton-kernwaarden werken. We hopen dat in 2024 te kunnen bereiken.” Meer weten? Kijk op www.ikcdepoolster.nl. Artikel Rodi 9 maart 2022 Artikel Rodi 17 maart 2022

Thuisklas op obs Atalanta

Begin 2020 is er op OBS Atalanta een Thuisklas geopend in het lokaal waar na schooltijd de BSO is. De thuisklas is een klas waar in een rustige huiselijke sfeer de dag begonnen kan worden. Kinderen die snel overprikkeld raken of het moeilijk vinden om tot start van hun werk te komen, beginnen hier aan hun dag. De dag die komen gaat, wordt met leerkrachtondersteuner Laura doorgenomen en er worden afspraken gemaakt wat de kinderen gaan doen als ze weer in hun eigen klas terug zijn. Aan het einde van de dag komen deze kinderen vaak weer even terug om de dag te evalueren. Wat ging er goed en is het gelukt met het schoolwerk. Zowel de kinderen als de leerkrachten geven aan dat ze de thuisklas als prettig ervaren. Er is meer rust en er wordt op een positieve manier gewerkt aan de executieve vaardigheden.   Gedurende de dag is dit lokaal een baken van rust waar kinderen die het nodig hebben even tot rust kunnen komen. Een kind dat verdrietig is of juist heel boos, kan hier tot zichzelf komen om daarna weer met frisse blik naar de klas te gaan. Sommige kinderen krijgen ‘groene’ kaarten waarmee ze gestimuleerd worden om hun emoties te reguleren. Door middel van spel en gesprek worden de kinderen geoefend in het aangeven van hun emotie. Als ze voelen dat de emotie te hoog oploopt, kunnen ze een groene kaart inzetten om even uit de klassituatie te stappen en tot rust te komen. Dit voorkomt escalaties en geeft succeservaringen bij de leerlingen. In de thuisklas worden kinderen ook uitgenodigd om aan sociaal emotionele kindspelen mee te doen en worden er faalangst reductielessen gegeven. Bij de sociaal emotionele kindspelen wordt er in kleine groepjes gewerkt aan een hulpvraag. Hoe ga ik in gesprek met leeftijdsgenoten, hoe ga ik om met winst en verlies of hoe krijg ik meer inzicht in mijn emoties, zijn hier voorbeelden van. Bij de faalangst reductietraining wordt er gewerkt aan een positief zelfbeeld en leren de kinderen voor zichzelf op te komen in allerlei dagelijkse situaties.   Executieve vaardigheden Schoolbreed merkten we dat kinderen veelal uitvallen op de executieve vaardigheden. Kinderen vinden het moeilijk om hun werk te organsieren, te starten of vol te houden als het even niet lukt. De executieve vaardigheden zijn: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie. Als team hebben we workshops gevolgd om gericht meer aandacht te besteden aan executieve vaardigheden in de klas. Voor die kinderen die extra begeleiding op het stukje executieve vaardigheden nodig hebben, heeft Laura een lessenserie gemaakt die zij, op voordracht van de leerkracht, aan kleine groepjes in de Thuisklas geeft.    Bekostiging De Thuisklas wordt deels gefinancierd uit de gelden voor lichte ondersteuning, deels uit arrangementen en deels uit NPO gelden. De Thuisklas is echt een aanwinst voor onze school en een stap vooruit naar het Inclusiever onderwijs.   Een schoolhond in de thuisklas Na de kerstvakantie zijn we begonnen met ons project schoolhond in de thuisklas. Onder begeleiding van Kids4work uit Enschede en hondentrainster Esther van Vuuren uit Heerhugowaard hebben we dit traject in in 2021 voorbereid. Kids4work begeleidt trajecten bij het inzetten van honden op school.  Esther van Vuuren heeft de starttrainingen gedaan met Pilar en begeleidt ons nu met de inzet van Pilar op school. Pilar is een teefje van 1 jaar. Het is een Franse waterhond, ook wel Barbet genoemd.  Dit ras staat bekend om zijn mens- en kindvriendelijke houding. Ze worden veelvuldig ingezet als hulp- en schoolhond. Pilar is iedere vrijdag op school. Dit project heeft de instemming gekregen van alle Teamleden en de MR.   Een hond kan een bijzondere bijdrage kan hebben aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van een kind. Communicatieve en sociale vaardigheden kunnen groeien door een juiste interactie met een hond. Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag en er worden meer endorfines aangemaakt. Kinderen komen sneller tot rust als zij de hond kunnen aaien. Angsten, spanning en verdriet zakt sneller door het contact met de hond. De hond corrigeert immers niet, maar vindt het fijn dat er iemand tegen hem/haar praat. Een betere schoolsfeer en minder pesten is al veelvuldig bewezen met de aanwezigheid van een hond.  

Cookie instellingen