Nieuws

Leerlingen halen enorm bedrag op: 35.000 euro voor rolstoelvriendelijk schoolplein

Met allerlei creatieve acties hebben leerlingen van het IKC in Oudkarspel meer dan 35.000 euro opgehaald voor rolstoeltoegankelijke speeltoestellen. Zes leerlingen uit groep 8 kwamen met het idee, omdat ze vonden dat hun schoolgenoten met een lichamelijke beperking ook gewoon buiten moesten kunnen spelen.  De spanning was vrijdagmiddag groot op het schoolplein van het IKC. De leerlingen kregen te horen dat ze in een paar maanden tijd 35.784,32 euro hebben ingezameld. Dat meldt mediapartner Streekstad Centraal. Het is het voorlopige eindresultaat van onder meer lege flessen ophalen, auto's wassen, een sponsorloop en de verkoop van cupcakes. Bibi, Kiki, Mandy, Amy, Hannah en Andries uit de groep acht van juf Susanne zijn de initiatiefnemers van de bijzondere actie. Hun doel was om een speciaal aangepast speelplein mogelijk te maken, waar zowel de kinderen van de Kanz-klas als de andere leerlingen gebruik van kunnen maken. In de Kanz-klas zitten onder anderen leerlingen met een lichamelijke beperking.  De zes initiatiefnemers wilden op het nieuwe plein een soort circuit met een rolstoelvriendelijke schommel en een zandtafel. Ze waren er honderd procent van overtuigd dat het ging lukken: "Zolang we samenwerken, kan ons alles lukken", zeiden de kinderen  tegen NH Nieuws. Het benodigde bedrag was zo’n 20.000 euro en daar is ruim aan voldaan. De zes leerlingen kunnen nu de gemeente Dijk en Waard opdracht geven om een deel van het schoolplein te vernieuwen. Het nieuwe plein moet voor het einde van het schooljaar klaar zijn. Bron: NH Nieuws 25 april 2022, 12.09 uur · Door Redactie Alkmaar e.o.

Twee basisscholen openen samen ’De Grote Rekendag’,

Basisscholen De Phoenix en De Koolvlet opende woensdagochtend op een feestelijke wijze de Grote Rekendag. Dit is een jaarlijkse nationale dag met als doel om kinderen van groep 1 t/m 8 op een andere manier met rekenen bezig te laten zijn. De twee basisscholen deden dit jaar voor het eerst gezamenlijk mee. En dat is best bijzonder. Het schoolplein is gevuld met kinderen en leraren. In totaal zijn het er zo'n 500. Er klinkt muziek, er wordt gelachen, geroepen en waarom staat daar eigenlijk een hoogwerker midden op het schoolplein? Het is allemaal onderdeel van de opening van de Grote Rekendag 2022, met als thema 'bouwavonturen'. Twee juffen worden met de hoogwerker omhoog getakeld om een foto van het geheel te maken. Het is niet alleen een leuk gezicht, maar ook nog eens leerzaam. Het tafereel zal later namelijk gebruikt worden als opdracht. Hoe hoog stond de juf? En hoe bereken je de afstand tussen ons? Als iedereen weer veilig op de grond staat, begeven de kinderen zich naar hun klaslokalen om zich op de verschillende opdrachten te storten. Volgens Michelle Cornfield, rekencoördinator en juf van groep 4 van De Koolvlet, zijn dit soort initiatieven een goede manier om de rekenvaardigheden van kinderen op te krikken, "Het komt te vaak voor dat kinderen het rekenniveau waar naar gestreefd wordt niet helemaal bereiken. Dat komt doordat de doorsnee rekenlessen te veel gericht zijn op de uitkomt goed hebben. Met dit soort dagen komt er juist meer aandacht voor de begripsvormingachter de getallen.' In de lokalen zijn de kinderen druk in de weer. Er worden kubussen geknipt, huizen getekend en Tiny Houses ontworpen. De linialen zijn niet aan te slepen. Ook buiten zijn er activiteiten. "Ze leren dat je met rekenen veel meer kan dan alleen kale sommen oplossen" zegt Cornfield. Integraal Kind Centrum De Grote Rekendag wordt dit jaar extra groot aangepakt, en dat is niet zomaar. Vanaf dit schooljaar zoeken De Phoenix en De Koolvlet, die al het schoolgebouw delen, nadrukkelijk de samenwerking met elkaar op. 'Dat maakt het voor ons extra speciaal. We hebben ook samen Sinterklaas gevierd. Het streven is om uiteindelijk samen met de opvang een IKC te vormen, een Integraal Kind Centrum. Hierbij wordt onderwijs en opvang samengevoegd en kunnen we kinderen van jongs af aan begeleiden" zegt Esther van Dortmont, directeur van beide basisscholen. De Phoenix is een openbare Daltonschool, waar de focus ligt op samenwerking en zelfstandig werken. De Koolvlet is een Rooms-katholieke basisschool, waar ook veel waarde wordt gehecht aan deze begrippen. Toch levert het idee niet uitsluitend positieve berichten op. "Er heerst toch vaak een soort rivaliteit tussen basisscholen. Een soort 'wij-zij cultuur'. Ouders kiezen toch vaak bewust voor een bepaalde basisschool voor hun kinderen. Toch hopen we dat wij onze krachten kunnen bundelen. De scholen hebben misschien een andere structuur, maar een heel vergelijkbare visie op lesgeven", zegt Van Dortmont. Leuker De kinderen van de twee scholen lijken het in ieder geval een goed plan te vinden. De groepen zitten door elkaar in het gebouw verdeeld en er wordt gezamenlijk vrolijk buiten gespeeld. Ook de leerkrachten zijn het erover eens. Cornfield: "Het samen doen maakt het onderwijs leuker en inspirerender voor de kinderen, maar ook voor ons. Vele handen maken nu eenmaal licht werk. Dagen zoals deze kunnen we dan veel groter aanpakken." Artikel Noordhollands Dagblad 31 maart

Afvallessen voor leerlingen IKC Waterrijk

Om kinderen op jonge leeftijd al bewust te maken over zwerfafval en afval scheiden biedt de gemeente gastlessen aan op basisscholen. Dinsdag 29 maart was de aftrap op IKC Waterrijk in Noord-Scharwoude. Leerlingen van groep 5 en groep 6 van IKC Waterrijk kregen bezoek van gastdocent Esther en Wendy van het bureau De Bries. De leerlingen werden tijdens de gastles bewust gemaakt over de impact die zwerfafval heeft op het milieu en de gevolgen van rondzwervend afval voor dieren. Daarnaast leerden zij ook wat ze zelf kunnen doen om zwerfafval te voorkomen en gingen ze enthousiast naar buiten om zwerfafval op te ruimen. Bijzondere vondsten Na een interactieve gastles zijn de kinderen naar buiten gegaan, op zoek naar zwerfafval. Snoeppapiertjes, peuken, plastic verpakkingen en blikjes hadden ze wel verwacht te vinden. Maar het uiteindelijke resultaat overtrof toch de verwachtingen. Ze vonden zelfs wijnflessen, aanstekers, glasscherven, vuurwerk en een stuk vlonder. In en rondom school en het water werd veel zwerfafval gevonden. In slechts een halfuur hebben de leerlingen meerdere afvalzakken vol met zwerfafval opgeruimd! Zo is Noord-Scharwoude weer een stuk schoner! Interactieve gastlessen van De Bries De enthousiaste gastdocenten van De Bries geven jaarlijks honderden gastlessen op basisscholen en het voortgezet onderwijs. Ze vertellen over zwerfafval, afval scheiden, plastic soep en andere belangrijke thema’s zoals recycling en de waarde van afval en grondstoffen. Op een leuke wijze worden kinderen tijdens de gastlessen meegenomen in een interactief verhaal en gaan ze zelf aan de slag met zwerfafval opruimen en afval scheiden. Met de gastlessen wil de gemeente de kinderen en hun ouders/verzorgers bewuster maken van zwerfafval en het belang om afval goed te scheiden. Gastles in de klas halen? De gemeente werkt samen met De Bries. Benieuwd naar de mogelijkheden om zwerfafval en of afval scheiden op jouw school op de agenda te zetten? Neem dan contact op met Team Schoon van De Bries. De interactieve gastlessen worden kosteloos door de gemeente aangeboden. Artikel Dijk&Waard

AZ verlengt met Playing For Succes

AZ en Playing for Success gaan langer met elkaar door. Het contract werd vrijdag in het AFAS Stadion verlengd tot december 2026. De organisatie zet zich in voor kinderen die steviger in hun schoenen willen staan. Ook de komende jaren zijn kinderen hiervoor bij AZ op de juiste plek. In de AFAS Skybox werd de nieuwe overeenkomst getekend door vertegenwoordigers van AZ, de gemeente Alkmaar, Playing for Success en de tien schoolbesturen die aangesloten zijn bij het project. Playing for Success Playing for Success is een project waar kinderen uit groep 7 en 8 en klas 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs aan meedoen. Het doel is om kinderen die steviger in hun schoenen willen staan een steuntje in de rug te geven. In het naschoolse programma werken de kinderen aan hun zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld. Dit gebeurt in het AFAS Stadion, een voor de deelnemers unieke en inspirerende locatie. Sinds dit jaar is AZ-speler Pantelis Hatzidiakos ambassadeur van Playing for Success. Konijn: ‘Hier je doelen halen is fantastisch’ Wethouder Elly Konijn was aanwezig en zette haar handtekening namens de gemeente Alkmaar. Zij is blij dat de samenwerking wordt verlengd. “Het is heel belangrijk voor de kinderen en daarom mag ik dit namens de gemeente Alkmaar weer vijf jaar ondersteunen”, reageerde ze. “Waar kun je nou vertellen dat je ergens naar toegaat waar je dingen leert en dat je dan eigenlijk in het AZ-stadion bent waar andere kinderen nooit komen. Hier je doelen halen is fantastisch.” Rolie: ‘Zijn AZ dankbaar’ “Als je een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen hebt en je komt in een omgeving terecht waar je eigenlijk bent bevoorrecht, dan doet dat iets met een kind”, zegt Playing for Success-voorzitter Marleen Rolie. “We zijn AZ dan ook ongelooflijk dankbaar dat ze dit doen. En als je merkt dat al 2.450 kinderen dat steuntje in de rug hebben gekregen, dan weet je dat er nog meer kinderen zijn die erop zitten te wachten en dit nodig hebben.” Jonker: 'Krachtig project' Namens AZ zette marketingmanager Frank Jonker zijn handtekening onder de nieuwe verbintenis. “Het is geweldig dat we de continuïteit van dit project weten te waarborgen met deze contractverlenging van vijf jaar”, reageert hij. “Sinds de start hebben circa 2.500 leerlingen meegedaan. Dat we dat al vele jaren belangeloos met elkaar bewerkstelligen, zegt iets over de kracht van dit project.” De leerlingen van PCC - Petrus Canisius College, Trinitas College, csg Jan Arentsz, Tabijn, SaKS, Ronduit Scholen Alkmaar, Allente, Blosse, ISOB en SOVON kunnen ook de komende 5 jaar deelnemen aan de training van PfS in het stadion van AZ.

Schoolvoetbaltoernooi afgetrapt - mét aandacht voor smeren van zonnebrand

Op de velden van SVW ‘27 is woensdagmiddag 23 maart het schoolvoetbaltoernooi 2022 afgetrapt. Speciale aandacht ging deze middag uit naar de campagne ‘Nu Smeren voor Later’ van stichting Veilig buiten in de zon. Dankzij de steun van vele sponsors beleeft het Heerhugowaardse schoolvoetbaltoernooi dit jaar zijn 37e editie. In totaal komen circa negentig teams in actie in verschillende categorieën: jongens groep 5/6, meisjes groep 5/6, jongens groep 7/8 en meisjes groep 7/8. Tot en met 8 april worden elke woensdag- en vrijdagmiddag wedstrijden gespeeld; op 6 en 8 april wordt gestreden om de felbegeerde wisselbekers en woensdag 20 april staat de superfinale op het programma tegen de kampioenen van Langedijk.  Smeren Woensdag was tevens de aftrap van de actie Nu Smeren voor Later, een initiatief van de Heerhugowaardse stichting Veilig buiten in de zon die vorig jaar in het leven is geroepen om huidkanker te voorkomen door ervoor te zorgen dat er op zoveel mogelijk buitenplaatsen gratis zonnebrand beschikbaar is. De stichting richt zic vooral op speeltuinen, sportclubs en schoolpleinen, plekken waar veel jonge kinderen zijn. Want juist bij de jonge huid kan blootstelling of verbranding blijvende schade tot gevolg hebben. Juist door nu te smeren en je huid te beschermen tegen overmatige blootstelling aan zonnestraling, voorkom je op latere leeftijd huidkanker. “Met de stichting willen we scholen, kinderdagverblijven, buitenspeel- en sportplaatsen voorzien van dispensers met zonnebrand. Zo kan ieder kind altijd en overal ingesmeerd worden en wordt je huid beschermen tegen de zon net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen.”, aldus Viviane van den Bichelaer, een van de initiatiefnemers. Met crowdfunding, sponsoring, subsidies en schenkingen wil de stichting heel Nederland veroveren. Bij plaatsing van elke dispenser gaat er 5 euro naar het KWF.  Meer weten of dit initiatief steunen? Kijk voor meer informatie op www.veiligbuitenindezon.nl. Artikel Dijk&Waard

Op IKC De Poolster worden talenten gevierd!

Woensdag 16 maart is de Nationale Daltondag. Daltononderwijs is een onderwijssoort waarbij de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid. In Dijk en Waard zijn meerdere scholen die Daltononderwijs verzorgen. De redactie nam een kijkje bij IKC De Poolster aan de Plutolaan in Heerhugowaard. Bij De Poolster ligt de nadruk op ‘leren leren’ en niet zozeer op ‘lesstof leren’. “Wij werken aan de hand van vijf kernwaarden die we pijlers noemen: zelfstandig werken en verwerken, samenwerking, reflectie, effectiviteit en vrijheid in gebondenheid”, vertelt Diane Radsma, die les geeft aan groep 7/8. “Leerlingen leren zelf hun werk inplannen in een taakbrief en mogen inschatten hoe lang ze over een taak doen. Kunnen ze het al alleen of hebben ze instructies nodig? Toetsen mogen ze maken als ze denken dat ze er klaar voor zijn. Soms blijkt dan dat ze er toch nog niet helemaal klaar voor waren, dat is een leermoment. Fouten maken mag.” Nooit te oud om te leren Voor leerkrachten is het snel schakelen, omdat ze voor de ene leerling meer een coach zijn en voor de ander meer een leider. Maar dat houdt het ook spannend en dynamisch, meent Diane. “Ook als leraar ben je nooit uitgeleerd. Wij leren met en van de leerlingen en elkaar. Belangrijk is dat je je soms ook kwetsbaar moet durven opstellen, zodat de kinderen zien dat ook volwassenen nog wel eens fouten maken. Als je geen fouten maakt, kun je ook niet leren.” Talenten uitdragen Op IKC De Poolster worden talenten gevierd, zodat leerlingen die van school afkomen weten waar ze sterk in zijn, dat uitdragen en er trots op zijn. De Nationale Daltondag wordt dan ook gevierd met een talentendag. Diane: “Kinderen zijn zoveel meer dan taal, rekenen en spelling. Iedereen heeft een talent, maar nog niet iedereen heeft zijn talent al ontdekt. Op onze school werken we elke vrijdagmiddag aan onze talenten en daarbij beperken we ons niet tot ons eigen klaslokaal. Voor de talentendag hebben we ouders benaderd om hun talent te delen met de kinderen. Zo fijn dat zij er ook weer bij betrokken kunnen worden! Misschien kunnen ze wel heel goed koken, bakken, gitaar spelen, voetballen, timmeren of schilderen. Dat mogen ze laten zien! Leerlingen uit de bovenbouw zijn zo enthousiast dat ze zelf ook graag zelf een workshop willen geven aan de kleuters. Het is belangrijk dat ze dat plezier houden, ook als ze straks op het voortgezet onderwijs zitten. Bezig zijn met je passie en je talent zorgt namelijk voor fijne stofjes in je brein!” Tijdens de talentenmiddag op school kwamen verschillende talenten voorbij, zoals acteren (dat werd gegeven door een leerling!), cupcakes versieren, een kookcursus waarbij de heerlijkste wraps en nacho’s werden gemaakt, een voetbalclinic, spijkerfiguren timmeren, perspectieftekenen, verven met scheerschuim en ecoline en nog veel meer.  Ook ‘s middags op de BSO werd druk verder gewerkt aan de talenten van de kinderen. Het was een leerzame middag waar de kinderen met veel plezier aan hebben mee gedaan. Daarnaast was het fijn om de ouders weer in de school te mogen verwelkomen. Al met al kan men terugkijken op een geslaagde talentenmiddag. Dalton IKC als doel Diane hoopt dat IKC De Poolster de samenwerking met andere Daltonscholen, die voor corona was opgepakt, weer verder kan uitbouwen. “Volgend jaar hopen we de talentendag samen met De Phoenix in Broek op Langedijk - net als De Poolster onderdeel van Allente - te kunnen organiseren. Ook streven we naar een vorm van uitwisseling met het Dalton College in Alkmaar. Een ander belangrijk doel is om een Dalton IKC te worden, zodat we ook binnen de kinderopvang, peuterspeelzaal en bso volgens de Dalton-kernwaarden werken. We hopen dat in 2024 te kunnen bereiken.” Meer weten? Kijk op www.ikcdepoolster.nl. Artikel Rodi 9 maart 2022 Artikel Rodi 17 maart 2022

Thuisklas op obs Atalanta

Begin 2020 is er op OBS Atalanta een Thuisklas geopend in het lokaal waar na schooltijd de BSO is. De thuisklas is een klas waar in een rustige huiselijke sfeer de dag begonnen kan worden. Kinderen die snel overprikkeld raken of het moeilijk vinden om tot start van hun werk te komen, beginnen hier aan hun dag. De dag die komen gaat, wordt met leerkrachtondersteuner Laura doorgenomen en er worden afspraken gemaakt wat de kinderen gaan doen als ze weer in hun eigen klas terug zijn. Aan het einde van de dag komen deze kinderen vaak weer even terug om de dag te evalueren. Wat ging er goed en is het gelukt met het schoolwerk. Zowel de kinderen als de leerkrachten geven aan dat ze de thuisklas als prettig ervaren. Er is meer rust en er wordt op een positieve manier gewerkt aan de executieve vaardigheden.   Gedurende de dag is dit lokaal een baken van rust waar kinderen die het nodig hebben even tot rust kunnen komen. Een kind dat verdrietig is of juist heel boos, kan hier tot zichzelf komen om daarna weer met frisse blik naar de klas te gaan. Sommige kinderen krijgen ‘groene’ kaarten waarmee ze gestimuleerd worden om hun emoties te reguleren. Door middel van spel en gesprek worden de kinderen geoefend in het aangeven van hun emotie. Als ze voelen dat de emotie te hoog oploopt, kunnen ze een groene kaart inzetten om even uit de klassituatie te stappen en tot rust te komen. Dit voorkomt escalaties en geeft succeservaringen bij de leerlingen. In de thuisklas worden kinderen ook uitgenodigd om aan sociaal emotionele kindspelen mee te doen en worden er faalangst reductielessen gegeven. Bij de sociaal emotionele kindspelen wordt er in kleine groepjes gewerkt aan een hulpvraag. Hoe ga ik in gesprek met leeftijdsgenoten, hoe ga ik om met winst en verlies of hoe krijg ik meer inzicht in mijn emoties, zijn hier voorbeelden van. Bij de faalangst reductietraining wordt er gewerkt aan een positief zelfbeeld en leren de kinderen voor zichzelf op te komen in allerlei dagelijkse situaties.   Executieve vaardigheden Schoolbreed merkten we dat kinderen veelal uitvallen op de executieve vaardigheden. Kinderen vinden het moeilijk om hun werk te organsieren, te starten of vol te houden als het even niet lukt. De executieve vaardigheden zijn: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie. Als team hebben we workshops gevolgd om gericht meer aandacht te besteden aan executieve vaardigheden in de klas. Voor die kinderen die extra begeleiding op het stukje executieve vaardigheden nodig hebben, heeft Laura een lessenserie gemaakt die zij, op voordracht van de leerkracht, aan kleine groepjes in de Thuisklas geeft.    Bekostiging De Thuisklas wordt deels gefinancierd uit de gelden voor lichte ondersteuning, deels uit arrangementen en deels uit NPO gelden. De Thuisklas is echt een aanwinst voor onze school en een stap vooruit naar het Inclusiever onderwijs.   Een schoolhond in de thuisklas Na de kerstvakantie zijn we begonnen met ons project schoolhond in de thuisklas. Onder begeleiding van Kids4work uit Enschede en hondentrainster Esther van Vuuren uit Heerhugowaard hebben we dit traject in in 2021 voorbereid. Kids4work begeleidt trajecten bij het inzetten van honden op school.  Esther van Vuuren heeft de starttrainingen gedaan met Pilar en begeleidt ons nu met de inzet van Pilar op school. Pilar is een teefje van 1 jaar. Het is een Franse waterhond, ook wel Barbet genoemd.  Dit ras staat bekend om zijn mens- en kindvriendelijke houding. Ze worden veelvuldig ingezet als hulp- en schoolhond. Pilar is iedere vrijdag op school. Dit project heeft de instemming gekregen van alle Teamleden en de MR.   Een hond kan een bijzondere bijdrage kan hebben aan de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van een kind. Communicatieve en sociale vaardigheden kunnen groeien door een juiste interactie met een hond. Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag en er worden meer endorfines aangemaakt. Kinderen komen sneller tot rust als zij de hond kunnen aaien. Angsten, spanning en verdriet zakt sneller door het contact met de hond. De hond corrigeert immers niet, maar vindt het fijn dat er iemand tegen hem/haar praat. Een betere schoolsfeer en minder pesten is al veelvuldig bewezen met de aanwezigheid van een hond.  

Leerlingen IKC zamelen geld in voor Kanzklas

Sinds de herfstvakantie van 2020 is de Kanzklas een vast onderdeel van het IKC in Oudkarspel. In een KanZ-klas krijgen leerlingen met een intensieve zorgvraag of beperking les. Dit zijn leerlingen die niet ‘gewoon’ naar school kunnen vanwege hun intensieve zorgvraag of beperking.  Bibi, Kiki, Mandy, Amy, Hanah en Andries uit groep 8 van juf Susanne zijn vanaf dag één betrokken geweest bij hun schoolgenoten van de KanZ-klas. Bibi vertelt, terwijl ze Birgit in haar rolstoel een knuffel geeft en haar sussend geruststelt: “Wij vinden het gewoon heel leuk om met ze buiten te spelen en doen ons best om ze te helpen als dat nodig is. We doen ook dingen samen op school, zoals voorlezen en muziek. Dat is hartstikke gezellig.” Ook bij het buitenspelen zijn deze zes steevast te vinden bij hun bijzondere schoolgenoten. “We doen allerlei spelletjes met ze, en duwen de kinderen in een rolstoel het hele schoolplein over”, legt Kiki uit. “Anders zitten ze vooral veel naar de spelende kinderen te kijken.” Deze toppers zijn letterlijk ‘buddy’s’ van de KanZ-klas leerlingen. Daardoor zien ze ook wat beter kan of wat leuk zou zijn. Zo ontstond het idee van een speciaal speeltoestel, dat óók geschikt is voor kinderen in een rolstoel. Andries vertelt: “Het begon als een grapje, wat als... een soort achtbaan voor rolstoelen of een mega schommel. Maar toen we er meer over praatten kregen we echt goede ideeën.” Met als beste idee om een rolstoelvriendelijk circuit aan te leggen op het schoolplein waarbij de leerlingen van de Kanz-klas ook in staat zijn om écht buiten te spelen. Hannah: We hebben ons idee verteld aan juf Susanne, en later ook aan juf Ariane, de baas van de school. En iedereen was enthousiast!” Uitgewerkt plan Het zestal heeft een uitgewerkt plan gemaakt waarbij de leerlingen van de Kanzklas buiten op het schoolplein hun eigen buitenspeelplek hebben, waar zij verschillende activiteiten kunnen doen. Een rolstoelschommel, een speciale zandtafel in plaats van een zandbak en verschillende objecten waar de tastzin wordt geprikkeld, waar muziek kan worden gemaakt en mogelijkheden om alleen of met elkaar speloefeningen te doen. En dat kan allemaal samen met de andere kinderen van de school. Ze hebben ook al nagedacht over waar het parcours op het schoolplein moet komen. “We hebben gekozen voor een deel van het achterste kleuterspeelplein om dat hier de kans op vandalisme het kleinst is. En we willen niet dat alles stuk gaat”, legt Mandy uit.  Acties en activiteiten “Het kost alleen wel heel veel geld”, zegt Andries. “Je moet dan wel denken aan een bedrag van rond de 20.000 euro. Maar we hebben al 174 euro opgehaald hoor, met lege flessen”, zegt hij hoopvol. De rest van het geld gaan ze de komende tijd bij elkaar proberen te sparen.  Het zestal heeft een hele lijst met acties en activiteiten opgesteld. “We hebben allerlei bedrijven een brief geschreven met ons idee. Het is nu afwachten wat voor reacties we terugkrijgen”, legt Andries uit. Ook komen er acties zoals de verkoop van cupcakes, een sponsorloop en een carwashdag. Deze carwash vindt zaterdag 12 februari van 9.00 tot 12.00 uur plaats op het grote plein van het IKC Oudkarspel. Laat uw auto wassen voor het goede doel! Verder is er contact gelegd met de gemeente Langedijk en zijn er aanvragen voor ondersteuning gedaan bij onder andere Lief Langedijk, Stichting Het Gehandicapte Kind en de provincie Noord-Holland.  Juf Susanne vult aan: “Ik heb een goed gesprek gehad met de Regiobank, die het VoordeBuurt Fonds organiseert. Daarvoor wordt een donateurspagina aangemaakt waar mensen online geld kunnen doneren. Het zou super zijn als dat doorgaat!” Sowieso is ze megatrots op deze toppers. “Hun enthousiasme kent geen grenzen. En dat allemaal niet voor zichzelf hè, maar puur voor een ander. Dat is toch geweldig.” Als de leerlingen van de Kanz-klas worden opgehaald voor de foto, worden ze door hun buddy’s meteen geholpen, op schoot getrokken en er worden dikke knuffels uitgedeeld. Het is letterlijk een prachtig plaatje.    Dit zestal krijgt alle mogelijke steun van het IKC. Daar waar nodig wordt geholpen met wat er ook maar nodig is om acties op te starten en contacten te leggen met verschillende stichtingen en individuele personen. Aan u doen ze een oproep om geld te doneren of om mee te denken. Via Susanne Beukers, [email protected] kunt u ideeën aanbrengen, hulp aanbieden of vormen van samenwerking aanbieden. Artikel Rodi Dijk en Waard  Intervieuw met Radio NH

Bij 8 Cool Tools komen dromen uit!

Vanuit het onderwijskansenbeleid subsidieert gemeente Heerhugowaard het project 8 Cool Tools (praktijkklas). Dit project voor leerlingen uit groep 8 met een uitstroomperspectief van praktijkonderwijs of VMBO-BB streeft ernaar onderwijs op een ontdekkende en praktische manier aan te bieden om zo de eigen motivatie voor het leren bij de kinderen te vergroten. Dit gebeurt bijvoorbeeld door gastlessen op het voortgezet onderwijs en excursies naar bedrijven en organisaties.   Praktische invulling van lesstof 8 Cool Tools is voor kinderen die gebaat zijn bij een praktische invulling van de lesstof. “De 8 Cool Tools-praktijkklas helpt de leerlingen enorm bij het verstevigen van een positief zelfbeeld, het vergroten van de motivatie voor het leren, het krijgen van een positief toekomstperspectief en het vergroten van de studievaardigheden en de zelfredzaamheid,” legt projectleider Dennis Wever uit. Hij heeft ervaring als leerkracht in het regulier basisonderwijs en praktijkonderwijs. “Ook streeft het project ernaar de kloof tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs te verkleinen. Verder is er veel aandacht voor het opdoen van succeservaringen.” Het 8 Cool Tools-project is gestart in schooljaar 2021-2022. De leerlingen zijn op het gebied van communicatie, techniek, zorg & welzijn, groen en kunst & cultuur aan de slag gegaan. Voor elk domein is er een afwisselend programma, met diverse werkvormen en werkbezoeken. De lesdagen van de 8 Cool Tools-klas (1 dag per week) beginnen en eindigen veelal op Kindcentrum De Vaart in Heerhugowaard. Dennis: “De leerlingen houden in hun portfolio hun bevindingen bij en reflecteren op hun eigen leerdoelen. Naast interessante weetjes opdoen, wordt er ook gewerkt aan de taal-, reken- en studievaardigheden.” Ook verwezenlijken de leerlingen hun dromen in het droomproject. “Daarbij zoeken ze informatie op over hun droom, stellen ze e-mails op en voeren telefoongesprekken. Tot op heden hebben twee leerlingen post ontvangen van AZ naar aanleiding van hun droomwens om een speler van AZ te interviewen.”   Inspiratievolle samenwerking Het project 8 Cool Tools is ook altijd op zoek naar inspiratievolle samenwerking. Een voorbeeld van zo'n samenwerking is het bezoek aan woonzorgcentrum De Raatstede van de Pieter Raat Stichting in Heerhugowaard. “De leerlingen hebben in tweetallen twintig interviewvragen voorbereid in de klas. Door middel van rollenspel hebben ze eerst de basisregels van interviewen geleerd. Vervolgens hebben ze oudere bewoners van De Raatstede geïnterviewd, wat tot prachtige gesprekken heeft geleid,” aldus de projectleider. Wethouder John Does spreekt zijn waardering uit voor het 8 Cool Tools-onderwijskansenproject: “Veel kinderen hebben er baat bij om te ontdekken door zelf te doen en zichzelf op die manier verder te ontwikkelen. Geloof in eigen kunnen wordt vergroot, dat geeft een jongere vertrouwen! Het zou mooi zijn als dit project een vervolg krijgt. Dit is een prachtige aanvulling op het reguliere onderwijs, een goed voorbeeld van een ‘onderwijskans’, zoals de gemeente daar graag aan wil bijdragen.”   Als u als persoon, instelling of organisatie iets voor het 8 Cool Tools-project kunt betekenen of graag meer informatie wilt, kunt u contact opnemen met projectleider Dennis Wever via [email protected] of 06-83086843 (woensdag/donderdag) Artikel Stadnieuws HHW

Grote stap voor woonzorglocatie '0 tot 100'

In april 2018 is een intentieovereenkomst tussen Stichting Kinderopvang Langedijk, Stichting Atrium, het Horizon Zorgcentrum en de gemeente Langedijk ondertekend om gezamenlijk te komen tot de bouw van een Integraal Kind- en Ouderen Centrum (IKOC) in Noord-Scharwoude. Het idee is dat er een plek komt voor mensen ’van nul tot honderd’ waar woon-zorgfuncties voor ouderen worden gecombineerd met opvang en onderwijs. De eerste grote stap naar het tot stand komen van dit centrum is gezet en de reacties vanuit de gemeenteraad zijn enthousiast.  De groeiende behoefte om meer huisvesting van ouderen in ons dorp te realiseren lijkt daarmee een grote stap voorwaarts te maken. Minimaal vijftig zorgwoningen van het Horizon Zorgcentrum zullen naast het Integraal Kindcentrum Waterrijk aan de Tulpenstraat 2 gebouwd gaan worden. Geschiedenis Op de plaats waar het IKOC moet komen, stond voorheen de Mariaschool. De toenmalige Stichting Atrium besloot tot een fusie te komen van deze school met De Duizend Eilandenschool. Zo ontstond per 1 augustus 2018 aan de Schoolstraat een nieuwe school, IKC Waterrijk. Voor deze school en de opvangfuncties is vernieuwing nodig om aan de hedendaagse eisen voor kwalitatieve opvang en onderwijs, binnenklimaat en duurzaamheid te voldoen, Bovendien is het gebouw aan de Schoolstraat te groot voor het integraal kindcentrum.  Het nieuw te bouwen IKOC biedt dus onder andere plaats aan vervangende huisvesting voor het integraal kind centrum Waterrijk. Na de samenvoeging van Stichting Atrium, Stichting De Blauwe Loper en Stichting Kinderopvang Langedijk tot Allente, raakt het proces in een stroomversnelling.  Toenemende vraag naar huisvesting voor ouderen Horizon Zorgcentrum in Langedijk ervaart een toenemende vraag naar huisvesting voor ouderen. In gezamenlijkheid wordt contact met de gemeente gezocht. Na het bereiken van overeenstemming wordt het proces in werking gezet om te onderzoeken hoe invulling aan de onderzoeksvragen gestalte kan worden gegeven. Er wordt een plan van aanpak opgesteld, met als doel de realisatie van een Integraal Kind- en Ouderen Centrum. Inmiddels lijkt het erop dat het IKOC er inderdaad over enige tijd zal staan. Uit het haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat een IKOC met vijftig woon-zorgeenheden mogelijk is aan de Tulpenstraat. Wel zal het noodzakelijk zijn - onder meer om te zorgen voor voldoende afstand tussen de bebouwing en het voetbalcomplex van LSVV - om de watergang tussen de bouwlocatie en de Tulpenstraat te verleggen naar de grens met het LSVV-complex. Hierdoor wordt de Potjessloot direct doorvaarbaar aangesloten op de Achterburggracht. Waarom eigenlijk een IKOC in Langedijk? Waarom eigenlijk een IKOC in Langedijk? Hiermee ontstaat een IKC in combinatie met een woonvoorziening voor ouderen met een brede maatschappelijke meerwaarde. Dat is de wens van zowel de onderwijs-, als zorgbestuurders. Iedereen is er immers bij gebaat als kinderen onderwijs kunnen krijgen in het eigen dorp, maar ook dat opa en oma om de hoek wonen. Contacten tussen de verschillende generaties worden op die manier aangemoedigd. In een brief aan de omwonenden van het voormalige schoolterrein benadrukt de gemeente dat er nog een concreet plan moet worden gemaakt. Volgens wethouder Nils Langedijk is het de bedoeling dat dit plan in samenspraak met de buurt tot stand komt. Tijd om met de wethouder in gesprek te gaan. Wethouder Langedijk Wethouder Nils Langedijk vertelt hoe enthousiast er op de plannen gereageerd is door het college en de raad. “Anders had ik dit voorstel ook niet naar de gemeenteraad verzonden. De behoefte aan zorgwoningen in Langedijk is namelijk groot. Mensen worden ouder en iedereen wil graag in hun eigen omgeving blijven wonen. Daarnaast is voor goed onderwijs en opvang huisvesting nodig, die voldoet aan de eisen van deze tijd. De gemeente heeft € 500.000,- vrijgemaakt om het plan met 50 zorgwoningen, onderwijs en opvang verder uit te werken. Belangrijkste stappen die nu gezet gaan worden zijn onder andere het bespreken van de plannen voor het gebouw met omwonenden en bijvoorbeeld LSVV, het opstellen van het bestemmingsplan en het treffen van de voorbereidingen voor het bouwrijp maken locatie en de sloop van de huidige gebouwen. De gemeenteraad beslist in 2022 over het definitieve ontwerp en het aanvullend benodigde budget.”  Vraag: Is het voorbereidingskrediet van een half miljoen gedekt en al goedgekeurd? “Ja, dat bedrag is goedgekeurd en beschikbaar.” Hoe hoog kan er gebouwd worden? Wethouder Langedijk: “Wat de hoogte betreft is er ruimtelijk gekeken, wat maximaal zou kunnen op deze locatie. Qua hoogte en breedte, maar ook stedenbouwkundig in relatie tot de katholieke kerk bijvoorbeeld. Hieruit komt naar voren dat je op deze locatie niet hoger moet bouwen dan vijf hoog. De volgende stap is nu om in samenspraak te komen tot een definitief ontwerp. Of het vijf hoog wordt hangt af van deze stap.”  Plannen als deze kennen verschillende fasen. Om te bepalen of het IKOC überhaupt haalbaar en betaalbaar was, is eerst grofweg gerekend en getekend. Op basis daarvan is het plan verder verfijnd en ook voorgelegd aan de gemeenteraad. Uit het voorgelegde plan blijkt dat het verleggen van de huidige watergang belangrijk is. Door het verleggen van de watergang naar de andere zijde van de voormalige Mariaschool locatie wordt deze verbonden met de omgeving en wordt de toegankelijkheid van de locatie verbeterd. Ook is er door het verleggen van het water geen brug meer nodig. Op deze manier ontstaat er ook meer afstand tussen de woonvoorzieningen van de ouderen en de voetbalvelden wat een positief effect heeft op de geluidsbelasting. Meer afstand tussen de ouderen en de voetbalvelden De gemeente wil graag in samenspraak met de bewoners komen tot een definitief ontwerp / plan. Hiervoor wordt de buurt binnenkort uitgenodigd. “Al met al ben ik zeer blij met deze ontwikkelingen. Zij laten zien dat er een grote behoefte bestaat om tot woningbouw op een centrale plaats binnen ons dorp te komen. Vanzelfsprekend moet er dan wel daarvoor ruimte en parkeergelegenheid zijn!” Elfred Bakker en Ingeborg Korthals-de Bos Vervolgens krijgen Elfred Bakker, lid van het college van bestuur van Stichting Allente en Ingeborg Korthals- de Bos, bestuurder van het Horizon Zorgcentrum het woord. Elfred: “In de laatste gemeenteraadsvergadering van 12 oktober 2021 is een positief besluit genomen over het voorbereidingskrediet voor de realisatie van het IKOC. Na het realiseren van het IKOC zullen de opvang- en onderwijslocaties van IKC Waterrijk naar het IKOC verhuizen. IKC Waterrijk verdwijnt niet, maar wordt verhuisd naar een prachtig nieuw gebouw aan de Tulpenstraat. Dat betekent dat de huidige panden aan de Schoolstraat geen opvang- en onderwijsbestemming meer hebben. Wat de nieuwe bestemming wordt van deze panden of dit grondgebied is ter besluitvorming aan de gemeenteraad van Dijk en Waard. Wat is het belang dat jeugd en ouderen bij elkaar wonen?  Ouderen kunnen de leerlingen voorlezen en dingen vertellen Vanuit meerdere onderzoeken is gebleken dat vanuit samenwerkingsvormen tussen kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar en ouderen voor beide doelgroepen een stimulerende werking uitgaat. Ouderen kunnen vanuit eigen ervaring vertellen over onder andere de omgeving, beroepen, manieren van spelen en woon- leefomstandigheden van 60-70 jaar terug. Zij kunnen de leerlingen ondersteunen bij het leren werken in de moestuin en het verzorgen van het kleinvee. Zij kunnen de peuters en kleuters voorlezen en samen genieten van de reacties van elkaar. De leerlingen nodigen de ouderen uit bij hun vieringen en samenkomsten om hiervan in gezamenlijkheid te genieten. Kinderen kunnen samen met de ouderen spelletjes spelen en wellicht zelfs uitdagen om met hen te gamen op de computer! Van ontmoetingen tussen jonge(re) kinderen en demente bejaarden is bekend dat hierdoor het proces van dementie kan worden vertraagd.” Alleen maar positieve verwachtingen “Oudere leerlingen kunnen de zorgmedewerkers helpen met het begeleiden van ouderen naar activiteiten, het brengen van koffie en thee of het voorbereiden van de maaltijden. Kortom: voor zowel jongeren als ouderen zijn er alleen maar positieve zaken te vermelden! Tenslotte hebben we als opvang en onderwijs de opdracht om kinderen voor te bereiden op deelname binnen de samenleving. Hier komen zij ook in aanraking met allerlei leeftijdsgroepen. Hoe mooi is het dan niet dat jongeren met respect omgaan met de ouderen? Binnen de woningen van Horizon Zorgcentrum wordt geprobeerd de ouderen zo lang mogelijk deel uit te laten maken van de samenleving. Hoe mooi is het dan niet dat zij binnen hun directe leefomgeving hun kennis en ervaringen mogen delen en doorgeven aan de nieuwe generatie en hiermee mogen ervaren dat zij van grote waarde zijn voor de samenleving?” Voor wie zijn de toekomstige woningen in het IKOC bestemd? Ingeborg: “De woningen zijn bedoeld voor oudere mensen die ondersteuning nodig hebben voor lichamelijke zorg of een lichte vorm van dementie en hiervoor een indicatie Wet Langdurige Zorg hebben. Voor mensen met vergevorderde dementie zijn er geschikte appartementen in Horizon Zorgcentrum aan de Boeier, waar overigens ook veel behoefte aan is. De woningen van het IKOC worden huurappartementen. Ik sluit mij helemaal aan bij de woorden van Elfred over het belang van ouderen en jeugd die samengaan. De interactie met leerlingen draagt er aan bij dat men zich onderdeel voelt van een gemeenschap. Een actief onderdeel hiervan uitmaken is bevorderend op het welzijn van ouderen. ” Hoe zit het met de eventuele geluidsoverlast voor de oudere toekomstige bewoners? “ Natuurlijk maken spelende kinderen op het speelplein geluid. Bekend is ook dat ouderen, die vaak grootouders zijn, kunnen genieten van de spelende kinderen en zich hierbij weinig aantrekken van het geluid dat de kinderen maken. De levendigheid van jeugd is juist een voordeel. En het al vroeg leren omgaan met ouderen buiten hun eigen familiesfeer draagt hopelijk bij tot de ontwikkeling van de leerlingen.” Het is duidelijk dat bij alle betrokkenen het enthousiasme over het toekomstige IKOC groot is. Het geeft tevens aan dat er, naast goede opvang- en onderwijsvoorzieningen, ook grote behoefte is om voor ouderen goede en betaalbare woonruimtes te creëren.

Leerlingen Fonkelsteen maken egelhuisjes voor in de schooltuin

De leerlingen van groep 8 van basisschool de Fonkelsteen hebben egelhuisjes gemaakt voor in de schooltuin. Zij hebben dat gedaan omdat egels volgens Stichting OERR, het jeugdprogramma van Natuurmonumenten, tegenwoordig maar moeilijk een plek kunnen vinden om te overwinteren.  Vol energie zijn de kinderen de afgelopen twee weken aan de slag geweest met de egelhuisjes. Er werd overlegd, samengewerkt en kritisch gekeken of de huisjes aan de eisen voldoen. De eerste huisjes zijn inmiddels door de leerlingen in de schooltuin geplaatst en daarnaast zorgen ze ervoor dat er eten in de buurt is wat geschikt is voor egels. Na de herfstvakantie zullen de andere huisjes een plek in de schooltuin krijgen. “Zo hopen we dat veel egels hier een veilige plek vinden voor de winter”, aldus de leerkracht van groep 8, Joost Feld. Het gaat slecht met de egels Het gaat slecht met de egels in Nederland. De afgelopen tien jaar is de helft van alle egels verdwenen. Stichting OERRR roept kinderen daarom op om in opstand te komen voor de egels door bijvoorbeeld egelhuisjes te maken. Feld heeft dit opgepakt met zijn groep. “Eerst kregen de leerlingen de opdracht om in groepjes uit te zoeken waar egels leven, hoe ze leven, wat ze eten, wat de gevaren voor deze dieren zijn, hoe we ze zouden kunnen helpen en aan welke eisen de egelhuisjes moeten voldoen. De conclusies mochten ze in de klas aan elkaar presenteren”, aldus de leerkracht.  Na de presentaties zijn de leerlingen samen in overleg gegaan over hoe het huisje eruit moet zien en werden de taken verdeeld. “We moesten zelf alle materialen zoals hout en gereedschap regelen. Ja, we hebben dus gekeken wie wat in huis heeft en zo de taken verdeeld”, aldus leerlingen Emma en Jennifer. Adoptie-egels Via wildopvang De Bonte Piet in Midwoud heeft de Fonkelsteen twee egels geadopteerd. Deze egels zijn vorige week vrijgelaten in de schooltuin. Met zorg werden ze uit de doos getild en in de tuin gezet in de buurt van een zelfgemaakt egelhuisje, die op de bodem bezaaid is met een laag zaagsel. De egel had dit snel door en zocht een veilig plekje in het huisje. Jailey, Dewi, Jennifer, Anne en Emma zijn er enorm trots op dat de egel meteen een schuilplek zocht in hún huisje. “Heel mooi om te zien hoe de leerkracht de kernkwaliteiten eigenaarschap en samenwerking in dit project inzet in dit groep. Het is echt vanuit de kinderen gekomen en zij zijn ook zelf eigenaar voor het laten slagen ervan”, aldus Tammy Reurslag, directeur van basisschool de Carrousel/Fonkelsteen.  Op www.facebook.com/obsdefonkelsteen is het filmpje te zien waarin de egel wordt vrijgelaten en een veilig plekje in het zelfgemaakte huisje zoekt.  Artikel Rodi Media

'Wij willen kinderen leren dat bewegen écht leuk is'

Bewegen saai? Het is juist superleuk! Sterker nog: hoe eerder je ermee begint, hoe meer profijt je er later van zult hebben. Gymleraren Marieke Slot (De Wijde Veert) en Dorien Bak (IKC Waterrrijk) zijn initiatiefnemers van Gymfeest Langedijk, wat op 27 oktober van start gaat. Dreumesen, peuters en kleuters zijn elke woensdagochtend van harte welkom om lekker te spelen, klimmen en klauteren, sámen met mama en papa. Marieke en Dorien zijn allebei gymleerkracht; Marieke op basisschool De Wijde Veert in Noord-Scharwoude en Dorien op IKC Waterrijk in Noord-Scharwoude en op De Phoenix in Broek op Langedijk. Marieke vertelt: “Dorien en ik leerden elkaar kennen toen ik haar voetbaltrainster was. Zij studeerde later ook ALO, om net als ik vakleerkracht gym te worden. Ik wilde altijd al graag voor mezelf beginnen. Samen kwamen we op het idee voor Gymfeest Langedijk. Kinderen van 1,5 tot 4 jaar zijn elke woensdagochtend van harte welkom voor een leuke les. We beginnen gezamenlijk met een liedje, dansje of spelletje. Daarna gaan de kinderen klimmen en klauteren op de toestellen. De ouders begeleiden hierbij hun kind. We sluiten de les af in de kring en geven elkaar een high-five!” Meer zelfvertrouwen Marieke en Dorien vertellen dat het een feestje is om een-op-een met je kind te gymmen en bewegen. Daaruit is ook de naam ‘Gymfeest’ ontstaan. “Het is belangrijk dat peuters en dreumesen van kleins af aan leren om met plezier te bewegen en weten dat vallen niet eng is. Tijdens een les staan er genoeg attributen klaar in de zaal, zodat de kids vrijuit en op hun eigen niveau kunnen bewegen. Ze lopen samen met mama of papa aan de hand. Het is ook een sociale training. Zo leren de kinderen met elkaar te delen, krijgen ze meer zelfvertrouwen én wordt de motoriek spelenderwijs getraind. We gaan lekker enthousiast en positief aan de slag. Een les is niet alleen goed voor het kind, maar ook voor de ouders. Zij kunnen tijdens de les met elkaar levelen. Bijvoorbeeld: ‘Doet jouw kind dat ook? Hoe ga je daarmee om?’ Diploma Dorien: “Wat het bewegen met peuters en dreumesen zo leuk maakt, is de bewonderende blik die ze hebben als ze de zaal binnenkomen. Je kan ze nog lekker kneden.” De enthousiaste leerkrachten willen elke les een thema geven. Marieke: “Bijvoorbeeld ‘circus’, ‘vakantie’ of ‘dieren’, zodat ze er ook wat van leren. Bijvoorbeeld: welke dieren zijn er, en wat voor geluiden maken zij?” Aan het eind van een lesblok van acht weken ontvangen de leerlingen een diploma met hun naam erop. “Elk blok heeft andere lessen, want afwisseling is belangrijk.” Gymfeest Langedijk heeft subsidie gekregen van Sportakkoord. “Zij waren heel enthousiast over ons idee. We hebben geld gekregen voor promotie, zaalhuur en materialen. Heel fijn, want daardoor kunnen we een mooie start maken.” Kijk voor meer informatie op www.gymfeestlangedijk.nl Artikel Langedijker Nieuwsblad 

Cookie instellingen