Kanzklas krijgt warm welkom in Oudkarspel

Maandagochtend, kwart voor negen, IKC Oudkarspel. Terwijl de IKC leerlingen luidruchtig het schoolgebouw binnenstromen, schuifelen de eerste kinderen van de Kanz-klas voorzichtig hun nieuwe lokalen binnen. Even kijken, voelen, ruiken en aftasten wat dit allemaal is. Nieuwe spullen, andere geuren, en wat is het hier licht! Gelukkig zijn de juffen en begeleidsters wel vertrouwd. ‘Juf’ Marieke in het ene lokaal en in het aangrenzende lokaal de andere juffen.

Mariekes eigen zoon Kamil is ook een van de leerlingen van de Kanz-klas, haar man Christiaan Kwint is directeur van de gelijknamige Stichting. Zij namen in 2015 zelf het initiatief voor deze klas. “We hadden destijds het geluk dat de Montessorischool Heerhugowaard ervoor openstond en meewerkte.”

Door de sluiting van de Montessorischool werd er gezocht naar een andere locatie. Deze werd gevonden in Oudkarspel, in het in januari geopende Integraal Kind Centrum Oudkarspel, een samenvoeging van de Sint Maartschool, de Barnewiel en de kinderopvang van Allente. De toevoeging van de Kanz-klas aan het IKC Oudkarspel is voor iedereen een hele positieve ontwikkeling. “Toen we weg moesten uit Heerhugowaard was dat best heftig, zeker voor de ouders. Maar in Oudkarspel hebben we een fantastische plek gevonden waar we een mooie toekomst tegemoet gaan, daar reken ik op.”

Anna is als eerste op school. Ze kijkt haar ogen uit, wat is het hier mooi! Enthousiast pakt ze een speelgoedautootje uit de speelgoedkast dat steeds hetzelfde liedje laat horen. Fijn is dat, dit riedeltje kent ze. “Kom je An, gaan we even kijken wat je moeder in je tas heeft gestopt voor vandaag”, zegt de juf vriendelijk. Op dat moment komt ook Kamil het lokaal bekijken. Ook hij stapt voorzichtig door de ruimte, op zoek naar iets vertrouwds. “Vandaag wordt het zo’n dag dat we niks moeten, maar het laten komen zoals het komt”, vertelt Marieke. “Het is allemaal spannend genoeg.”

Samen naar School

Deze acht leerlingen, tussen 4 en 14 jaar oud en met een (meervoudige) beperking, hebben bij alles ondersteuning nodig. Ze kunnen niet even voor zichzelf werken, ook niet zelf naar de wc. Toch werkt de samenvoeging met een reguliere school heel goed. Dat is al eerder bewezen toen de Kanz-klas deel uitmaakte van de inmiddels gesloten Montessorischool in Heerhugowaard. Anna gymt straks mee met de middenbouw. Kinderen uit de andere groepen kunnen hier komen werken of voorlezen. In de pauzes spelen ze allemaal door elkaar op het plein. Op IKC Oudkarspel kunnen ze dit op een heel fraaie manier aanbieden, er is ruimte genoeg voor een eigen plek voor de Kanz-klas, en toch zitten ze middenin de school. “Onze ervaring is dat dat wederzijds leidt tot begrip en vooral heel veel plezier. De kinderen van de onderbouw racen de Kanz kids het liefst het hele schoolplein over in hun rolstoel”, lacht Marieke, “En andersom kijken zij hun ogen uit naar alle rennende en spelende kinderen en genieten daar enorm van. Het was vandaag heel mooi om te zien hoe vanzelfsprekend de kinderen contact maakten. Ze zochten elkaar meteen op en stelden vragen, waren heel nieuwsgierig. Die inclusie en het samen leren is waarom de KanzKlas nu bij IKC Oudkarspel zit.”

Niveau

Kinderen uit de KanZ-klas worden ingeschreven als leerling van het IKC Oudkarspel en zijn hiermee officieel leerplichtig. “Waar mogelijk sluiten we met onze kinderen aan binnen de andere groepen. Waar het kan doen we het samen! Dat is dagelijks het geval tijdens het buitenspelen, maar ook bij alle vieringen zijn we aanwezig.” In de klas wordt een schools programma aangeboden, maar wel aangepast aan het niveau. “We gaan bij ons aanbod vooral uit van ervarend en ontdekkend leren. We werken daarvoor met thema’s, gaan er regelmatig op uit en maken gebruik van de materialen die de school én de omgeving ons biedt.”

Positief

Ariane Breimer, directeur van IKC Oudkarspel, deelt alle positiviteit. “Toen de mogelijkheid ontstond om de samenwerking aan te gaan, hebben wij die met beide handen aangegrepen! Bij ons wordt elke KanZ-leerling gekoppeld aan een reguliere onderwijsgroep van het IKC. Per leerling wordt bekeken welke groep het meest passend is. Samen met de leerkracht(en) van zo’n groep wordt gekeken welke activiteiten geschikt zijn voor de betreffende leerling van de KanZ-klas om aan deel te nemen. Bijvoorbeeld meedoen aan een kringgesprek, voorlezen, muziek maken, knutselen, of meedoen met gym. We zijn héél trots op de toevoeging van de Kanz-klas.”

Bekijk het artikel en foto's op de website van Rodi Media.
Cookie instellingen