Startende leerkrachten ronden traject af

Het is algemeen bekend dat je pas écht leert autorijden nadat je je rijbewijs hebt behaald. Met lesgeven is dat eigenlijk precies zo; je leert het vak pas echt als je daadwerkelijk voor de klas staat. Maar niet alle scholen hebben tijd, geld of mankracht om startende leerkrachten optimaal te begeleiden, met als gevolg dat nieuwelingen tegen allerlei uitdagingen en problemen aanlopen. Allente heeft aandacht voor talentvolle startende leerkrachten en begeleidt hen tijdens een driejarig coachingsprogramma waarin zij het belangrijk vinden dat de leerkrachten hun eigen stijl van lesgeven gaan ontdekken en leren handelen vanuit hun specifieke kracht. De eerste drie die dit traject succesvol hebben doorlopen, kregen dinsdagmiddag 15 juni hun certificaat uitgereikt.
 

Coaching als cadeau aan jezelf

Het is van groot belang dat startende leraren goed begeleid worden, om ze te behouden voor het vak, vinden ze bij Allente. “We onderstrepen nog maar eens dat de ondersteuning er niet is omdat je het niet kunt, maar simpelweg omdat je het nodig hebt als beginneling”, sprak Elfred Bakker, bestuurder van Allente, tijdens de uitreiking van de certificaten. 
 
Patrick, Collin en Kelly werden ook toegesproken door de directeuren van de scholen waar ze werkzaam zijn; Marlies Vredenburg van De Helix en Janette Kuipers van De Hasselbraam. “Je moet jezelf eerst goed kennen voor je een goede leerkracht kunt zijn”, aldus Kuipers. “Als jij plezier hebt in je werk, dan straal je dat uit naar de kinderen.” Overigens werd ook zijinstromer Ivette, die vanaf de kinderopvang doorstroomde naar het onderwijs en zich daarmee de eerste leerkracht voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar mag noemen, in de bloemen gezet voor haar prestatie.
 

Bewustwording

Patrick, Collin en Kelly delen graag hoeveel ze geleerd hebben van het coachingstraject, dat onder meer bestaat uit workshops, peergesprekken en intervisiebijeenkomsten. “Tijdens de intervisie bespreek je een casus met andere starters, om zelf tot een antwoord te komen. Het is fijn om te horen dat je niet de enige bent die ergens tegenaan loopt. Je krijgt geen kant-en-klare oplossingen, maar handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan”, aldus Kelly. “ Een groot verschil met de pabo is volgens Collin dat er geen ‘goed of fout’ is. “Er wordt geen oordeel geveld, je krijgt er geen cijfer voor. Je hoeft geen kunstje te laten zien, de coach is er echt om je verder te helpen.” Bewustwording is een belangrijk onderdeel; waarom doe je iets op een bepaalde manier. Patrick: “Je leert kijken naar hoe je houding in de klas is en welke aanpak bij jou past. De spiegel wordt voorgehouden en dat kan behoorlijk confronterend zijn. Maar je leert er ontzettend veel van.”
 

Grote stappen

Marieke Rademaker, die het drietal begeleidde, kan tevreden terugkijken. “Ook vanuit Allente hebben we grote stappen gemaakt. Voor ons was het in eerste instantie zoeken naar de juiste aanpak, zeker in het eerste jaar. We zijn trots op deze drie enthousiaste en talentvolle mensen, die openstaan voor coaching en graag willen leren. Want alleen als je het zelf wil kun je ervaren wat zo’n traject je kan brengen. We bieden alle startende leerkrachten bij Allente dit coachingsprogramma aan, als een cadeau aan zichzelf dat ze mogen aanpakken en dat hen helpt verder te groeien in hun vak.”

Bron: Artikel Rodi media 17-06-2021
Cookie instellingen