Twee basisscholen openen samen ’De Grote Rekendag’,

Basisscholen De Phoenix en De Koolvlet opende woensdagochtend op een feestelijke wijze de Grote Rekendag. Dit is een jaarlijkse nationale dag met als doel om kinderen van groep 1 t/m 8 op een andere manier met rekenen bezig te laten zijn. De twee basisscholen deden dit jaar voor het eerst gezamenlijk mee. En dat is best bijzonder.

Het schoolplein is gevuld met kinderen en leraren. In totaal zijn het er zo'n 500. Er klinkt muziek, er wordt gelachen, geroepen en waarom staat daar eigenlijk een hoogwerker midden op het schoolplein? Het is allemaal onderdeel van de opening van de Grote Rekendag 2022, met als thema 'bouwavonturen'.

Twee juffen worden met de hoogwerker omhoog getakeld om een foto van het geheel te maken. Het is niet alleen een leuk gezicht, maar ook nog eens leerzaam. Het tafereel zal later namelijk gebruikt worden als opdracht. Hoe hoog stond de juf? En hoe bereken je de afstand tussen ons? Als iedereen weer veilig op de grond staat, begeven de kinderen zich naar hun klaslokalen om zich op de verschillende opdrachten te storten.

Volgens Michelle Cornfield, rekencoördinator en juf van groep 4 van De Koolvlet, zijn dit soort initiatieven een goede manier om de rekenvaardigheden van kinderen op te krikken, "Het komt te vaak voor dat kinderen het rekenniveau waar naar gestreefd wordt niet helemaal bereiken. Dat komt doordat de doorsnee rekenlessen te veel gericht zijn op de uitkomt goed hebben. Met dit soort dagen komt er juist meer aandacht voor de begripsvormingachter de getallen.'

In de lokalen zijn de kinderen druk in de weer. Er worden kubussen geknipt, huizen getekend en Tiny Houses ontworpen. De linialen zijn niet aan te slepen. Ook buiten zijn er activiteiten. "Ze leren dat je met rekenen veel meer kan dan alleen kale sommen oplossen" zegt Cornfield.

Integraal Kind Centrum
De Grote Rekendag wordt dit jaar extra groot aangepakt, en dat is niet zomaar. Vanaf dit schooljaar zoeken De Phoenix en De Koolvlet, die al het schoolgebouw delen, nadrukkelijk de samenwerking met elkaar op. 'Dat maakt het voor ons extra speciaal. We hebben ook samen Sinterklaas gevierd. Het streven is om uiteindelijk samen met de opvang een IKC te vormen, een Integraal Kind Centrum. Hierbij wordt onderwijs en opvang samengevoegd en kunnen we kinderen van jongs af aan begeleiden" zegt Esther van Dortmont, directeur van beide basisscholen.

De Phoenix is een openbare Daltonschool, waar de focus ligt op samenwerking en zelfstandig werken. De Koolvlet is een Rooms-katholieke basisschool, waar ook veel waarde wordt gehecht aan deze begrippen. Toch levert het idee niet uitsluitend positieve berichten op. "Er heerst toch vaak een soort rivaliteit tussen basisscholen. Een soort 'wij-zij cultuur'. Ouders kiezen toch vaak bewust voor een bepaalde basisschool voor hun kinderen. Toch hopen we dat wij onze krachten kunnen bundelen. De scholen hebben misschien een andere structuur, maar een heel vergelijkbare visie op lesgeven", zegt Van Dortmont.

Leuker
De kinderen van de twee scholen lijken het in ieder geval een goed plan te vinden. De groepen zitten door elkaar in het gebouw verdeeld en er wordt gezamenlijk vrolijk buiten gespeeld. Ook de leerkrachten zijn het erover eens. Cornfield: "Het samen doen maakt het onderwijs leuker en inspirerender voor de kinderen, maar ook voor ons. Vele handen maken nu eenmaal licht werk. Dagen zoals deze kunnen we dan veel groter aanpakken."



Artikel Noordhollands Dagblad 31 maart
Cookie instellingen